KUNST & CULTUUR

Kunstbeurzen 2013: Alles stroomt

4402-kunstbeurzen-2013-alles-stroomt
(Door Ronald Glasbergen)

'Art Rotterdam´ blijft, maar kunstbeurs ´Raw Art Fair´, die in 2012 een daverende première maakte, is verhuisd naar Pakhuis Santos op Katendrecht. In Fenixloods 1, waar vorig jaar de eerste ´Raw Art Fair´ plaatvond, is nu nieuwkomer ´Art at the Ware-house´ gekomen. Kunstbeurs ´Re:´ beleeft alweer zijn derde editie, ditmaal op het spiksplinternieuwe éénmalige Blaak 16-18 (‘Alles van Waarde is weerloos’ op het dak), naast de Academie.

Lees verder

Interview met Sebastián Hofmann

4400-interview-met-sebasti-n-hofmann
(Door Ronald Glasbergen)
Video interview met de Mexicaanse regisseur Sebastián Hofmann. De speelfilm ‘Halley’ van Hofmann is een ab[...]

Expo’47: Danspaleis wordt kunstpaleis?

(Door Jim Postma)
Met een groot gratis feest voor en door kunstenaars op vrijdag 8 februari (inloop 19.30 uur) in de expositieruimte[...]

Interview met Guido van Driel

4395-interview-met-guido-van-driel
(Door Ronald Glasbergen)

Video interview met Nederlands regisseur Guido van Driel van de film `Wederopstanding van een klootzak’ o ver Ne[...]

Het IFFR 2013: Prijzen en conclusies

4393-het-iffr-2013-prijzen-en-conclusies
(Door Ronald Glasbergen)
Vrijdagavond 1 februari werden onder anderen de Hivos Tiger Awards voor lange speelfilms bekend gemaakt. Dat waren[...]

Film imiteert leven imiteert film

4391-film-imiteert-leven-imiteert-film
(Door Ronald Glasbergen)
De drieëntwintig minuten lange film ‘Tokyo Giants’ (2013) van de Belgische filmmaker Nicholas Provost (1969) is [...]

IFFR: 'No'!, Adiós Augusto Pinochet!

4389-iffr-no-adi-s-augusto-pinochet
(Door Saskia Wigbold)
‘No’ (Pablo Larraín)

In 1988 werd Augusto Pinochet dankzij internationale druk gedwongen een nationaal referendum te houden over het al-[...]

Slotfilm IFFR: barok gestileerde thrille

4388-slotfilm-iffr-barok-gestileerde-thriller
‘Stoker’ (Chan-Wook Park) (Door Ronald Glasbergen) De officiële openingsfilm van het festival was Nederla[...]

Saoedische film publieksfavoriet op IFFR

4386-saoedische-film-publieksfavoriet-op-iffr
(Door Ronald Glasbergen)
Wadjda (Haifaa Al Mansour)

In Saoedi-Arabië zijn bioscopen verboden, mogen vrouwen, behalve in een paar enclaves, niet autorijden en gelden eve[...]

IFFR: Jonge helden van oude meesters

4384-iffr-jonge-helden-van-oude-meesters
‘Io e te’ (Bernardo Bertolucci) (Door Ronald Glasbergen) Lorenzo in ‘Io e te’ van Bernardo Bertolucci ([...]

IFFR: Politieke thriller Zweden 70's

4378-iffr-politieke-thriller-zweden-70-s
Call girl (Micheal Marcimain) (Door Saskia Wigbold) Call girl is een waargebeurde paranoiathriller over politieke[...]

Social media

KOPSTOOT

Leve onze grote vriend ‘Den Dood’


De zon komt op, op en op. En duikt weer onder.
Al miljarden jaren lang. De zon is eeuwig.
De zon komt op, op en op en duikt weer onder.
Al biljoenen jaren lang. Onze zon is oneindig.

Alleen wij stervelingen
– zij die sterven gaan, groeten U -
leven
geen fractie met duizenden nullen
achter de komma van een seconde.

Zelfs de arme eendagsvlinder
is stukken beter af dan wij.

Na zo’n kleine honderd jaar (in mensenjaren)
is ons leven op. Op is op, nietwaar?
In een flits van een gebroken zonnestraal.

Voor ‘Den Dood’ hoeft niemand meer te vrezen.
Onze ‘Vriend Den Dood’ is de grote bevrijder
van onze aardse, soms helse, kommer en kwel.

Het is ‘Mister en Missis Ouderdom’
die wij moeten vrezen.
Zo geniepig, zo snel,
met al hun gebreken en pijnen.
Geen ontsnappen aan. Voor rijk noch arm.

Hoe ouder en ouder, hoe stokouder,
hoe groter onze angsten.
Om tenslotte als verscheurd perkamentpapier
te verschrompelen
onder die schijnbare meedogenloze,
harteloze koperen ploert.

De mens komt op, op en op.
En duikt weer onder.
Een mensenleven lang.

Zie onze bevrijder.
Leve onze grote vriend ‘Den Dood’.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties