KUNST & CULTUUR

Films van de Willem de Kooning Academie

(Door Herman Spinhof)

Woensdagavond 28 juni worden in filmbioscoop Cinerama de afstudeerfilms vertoond van de studenten van de Willem de Kooning Academie. Korte, humoristische films met veelal een serieuze ondertoon en onverwachte wendingen.

Zoals in Back Stage (foto onder) van Josien Kamp over de bouw van flats in een typisch Hollands landschap en in How to uninstall life van Noah Suhartono waar een blind-geworden jongen gevolgd wordt. Wat is waar en niet waar? In tijden van alternative facts word je steeds op het verkeerde been gezet en tuin je in de val van de virtuele wereld die werkelijkheid wordt. Of zoals bij How to uninstall life in een zelf gecreëerde wereld die werkelijkheid wordt.

Van een andere orde is de film van Thomas Heidstra. De keiharde werkelijkheid van een (te) dikke tiener die uitgescholden en gepest wordt vanwege zijn dikke tieten (foto hierboven). Nu een jongvolwassen man kijkt hij in de film Man Boobs terug op die tienertijd en is hij de schaamte van de ‘dikkop’ voorbij. Ontluisterend is de film van Lex Willems Adje Kratje. Een registratie van het hopeloze drinkgedrag van Utrechtse studenten. De ongein van kakkineuze corpsballen.

Samen vormen de korte films een avondvullend programma vol met verrassingen.

FIN Film Festival – Willem de Kooning Academie Audiovisueel ontwerpen Lichting 2017, Woensdag 28 juni, 19:00-21:30 & 22:00-23:59 in: Wolff CINERAMA (Westblaak 18, Rotterdam)

De Graduation Show 2017 is van 29 juni tot 2 juli in de Academie Blaak 10.

Lees verder

De verrassende wereld van de fantasie

6574-de-verrassende-wereld-van-de-fantasie
MARIANNE GROOTENBOER MARTIN LODEWIJK PAUL BASART DE VERRASSENDE WERELD VAN DE FANTASIE Mariann[...]

Tejo Vlaanderen gaat 'Total Los'

Galerij Vlaanderen houdt uitverkoop van Tejo's schilderijen en tekeningen. Tejo is de Rotterdamse ‘levenskunstenaar[...]

De oorlog die doorgaat…

(Door Ronald Glasbergen)
'The Promise' (Terry George, 2016) gaat over Armenië aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Mikael (Oscar Isaac)[...]

Goed verhaal

Uitnodiging donderdag 22 juni 13:00 uur. Eerst even voorstellen voor wie ons nog niet kent: wij zijn Daniela en Mer[...]

Kunst & Complex opent deuren aan de Keil

6568-kunst-complex-opent-deuren-aan-de-keileweg
(Door Ronald Glasbergen)
Zaterdag 24 juni doet Kunst & Complex , het roemruchte ateliergebouw aan de Keileweg in Rotterdam West zijn atelier d[...]

Bibliotheekcollege: de klimaatbestendige

Welke rol speelt architectuur bij het oplossen van wateroverschotten? Dit en meer hoor je 30 juni tijdens het Bibliot[...]

Danny, Max en Willem expo, zondag 11 jun

UITNODIGING voor de opening van de tentoonstelling: zondag 11 juni van 16.00-18.00 uur. Om 17.30 uur w[...]

Uitnodiging 'Niet Netjes'

'Niet Netjes' gaat verder! Na de succesvolle jubileum editie in het Stedelijk Museum vervolgt 'Niet Netjes' in de gal[...]

Frans Vogel Poëzieprijs voor jonge dich

6544-frans-vogel-po-zieprijs-voor-jonge-dichters
Op zaterdag 14 oktober 2017 wordt voor de eerste maal de Frans Vogel Poëzieprijs uitgereikt tijdens Geen Daden Maar[...]

Stadsdichter lanceert video ‘Zogezegd

6537-stadsdichter-lanceert-video-zogezegd
De Rotterdamse stadsdichter Derek Otte lanceert begin juni de korte film Zogezegd, het woord in Rotterdam. De v[...]

Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties