KUNST & CULTUUR

Stilstaan bij stilte

Tijdens het festival Duizel in het Park (www.duizelinhetpark.nl) van vrijdag 4 tot en met zondag 6 augustus vind je in het Vroesenpark in Rotterdam de installatie STIL.het paviljoen van Hoge Fronten/Lieke Benders. Deze installatie laat bezoekers midden in de festivaldrukte even stilstaan. Het kunstwerk is onderdeel van het vierjarige project STIL. STIL. is een reeks theatrale werken van theatermaker Lieke Benders die de rol van stilte en stilstand in ons dagelijks leven centraal stellen. Met STIL. laat Lieke Benders zien dat stilte ontroert en soms zelfs humor in zich draagt. Dat stilte niet alleen geluidloosheid is, maar juist te vinden is in attentie en geduld.

Vier jaar lang onderzoekt Benders de stilte in al haar verschijnings- en verdwijningsvormen vanuit STIL.het lab dat ze begin 2017 opende in Klooster Wittem. Dat doet ze niet op een abstract niveau, maar juist door de feiten bloot te leggen. Dit jaar is het deelthema ‘de natuur’ en gaat Benders op pad met mensen die een directe relatie hebben met de stilte en de natuur. Haar ontmoetingen en ervaringen legt ze vast in woord, audio en beeld om deze te exposeren op verschillende plekken in Nederland en België.

STIL.het paviljoen maakt een van de eerste resultaten zichtbaar. Het idee voor deze specifieke installatie in de openbare ruimte komt voort uit de vraag die Benders zich stelt: waarom biedt de natuur ons eigenlijk rust? Het is er immers nooit écht stil. Zeker niet in het drukbevolkte Nederland waar het nergens – of in elk geval zo goed als nergens - zó stil is dat men enkel natuurgeluiden kan opnemen. Lieke Benders ging op pad met natuurgeluidsjager Mike Kramer en legde deze schijnstilte vast op band.

De opnames vormen de basis voor de installatie STIL.het paviljoen, die bestaat uit twee levensgrote stolpen waaronder je mag plaatsnemen. Terwijl je feitelijk stilstaat, beleef je in enkele minuten een wandeling door de natuur aan de hand van audio of beeld. Tegelijkertijd vorm je in de grote, transparante koepel vanzelf een levend standbeeld voor de observerende buitenstaanders. Het geheel vormt een uitnodiging om even stil te blijven staan, want ‘soms kan het inzicht dat je opdoet door stil te staan meer in beweging zetten dan het je voortbewegen zonder reflectie’, aldus Lieke Benders.

Bezoek STIL.het paviljoen gratis na aankoop van een festivalticket via www.duizelinhetpark.nl en ga op reis terwijl je stil staat. Benieuwd geworden naar het project en andere activiteiten? Lees meer en sluit je aan bij STIL. via www.stiltelab.nl.

Vanuit Maastricht brengt Hoge Fronten/Lieke Benders theatrale programma’s met een zuidelijke invalshoek op universele thema’s naar landelijke en internationale podia en plekken.

Lees verder

Derde lustrum Internationale Shantyfesti

6644-derde-lustrum-internationale-shantyfestival-rotterdam
Vrijdagavond 1 september zal het 3 e lustrum worden geopend door onze burgemeester Ahmed Aboutaleb. De Stich[...]

Ondanks regen een geslaagd Zomercarnaval

Zomercarnaval tovert nat Rotterdam om zonnig tot Caribisch eiland. Grootste straatfestival van Europa wederom ges[...]

'Moordfeest', een ijzersterke thriller v

6639-moordfeest-een-ijzersterke-thriller-van-rob-vente
(Door Zettie Leeuwenburgh) Rotterdam - Gejuich, geschreeuw én veel vrolijke muziek op de Coolsingel in Rotterdam[...]

The Power of Masks

Power Mask The Power of Masks 1 september 2017 t/m 7 januari 2018 Met de tentoonstelling Powermask neemt [...]

Rotterdam start grootste straatfestival

6631-rotterdam-start-grootste-straatfestival-in-europa
Grootste straatfestival van Europa van start in Rotterdam 25 t/m 29 juli: muziek, dans, Zomercarnaval en meer ti[...]

Warmbloedige verfilming van Arion's 'Dub

6629-warmbloedige-verfilming-van-arion-s-dubbelspel
( Door Ronald Glasbergen ) De Amerikaanse filmmaker Ernest R Dickerson is verliefd op Curaçao. In lyrische [...]

Vrijkaarten voor muzikale tv-avond in La

6628-vrijkaarten-voor-muzikale-tv-avond-in-laurenskerk-rotterdam
Jörgen Raymann, Stef Bos en Leona Philippo geven acte de présence Op woensdag 6 september is de Rotterdamse[...]

Nieuw boek: ‘Steden van Erasmus’

6627-nieuw-boek-steden-van-erasmus
‘Steden van Erasmus’, het nieuwe boek van Feico Houweling, gaat over het erasmianisme in de Lage Landen. Een lees[...]

DOE MEE AAN “DICHTER ONDER WATER

6626-doe-mee-aan-dichter-onder-water
De Maastunnel viert haar 75 jarig bestaan met een unieke experience voor amateur en professionele dichters of zij di[...]

STAD - een expositie voor Rotterdammers

Foto: DIG IT UP.Foto: Joubertstraat, vuilophaaldag, 1963 (foto Helmuth Tjemmes) DIG IT UP Gallery, 9 juli t/m 1[...]

Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties