KUNST & CULTUUR

De kunst van Wong Kar Wai

5966-de-kunst-van-wong-kar-wai
(Door Ronald Glasbergen)
De acteurs Tony Leung en Maggie Cheung zijn perfect gecast en geregisseerd. De camera is altijd in beweging en briljant. Het verhaal is heel tastbaar en ongrijpbaar tegelijk.
De muziek, kostuums en decors van William Chang sluiten naadloos aan bij het drama dat nergens sentimenteel wordt en overal raakt. Er zijn vele redenen om 'In the Mood for Love' te gaan zien maar de film is vooral 'The Mood' uit de titel.

Lees verder

Van eenvoudig kiekje naar foto/beeld

5965-van-eenvoudig-kiekje-naar-foto-beeld
(Door Rinus Vuik)
Als fotograaf wil ik uiteraard mooie foto’s maken en deze delen met derden. Ik ben dus ook van het soort dat regelmat[...]

Weer records bij Art Rotterdam 2016

5922-weer-records-bij-art-rotterdam-2016
(Door onze verslaggever)
De kunstbeurs Art Rotterdam 2016 gehouden gedurende de afgelopen dagen in de Van Nellefabriek heeft opnieuw een recorda[...]

RC Art Fair spectaculair van start

5915-rc-art-fair-spectaculair-van-start
(Door Jim Postma)
De vijfde editie van de Rotterdam Contemporary Art Fair (RC Art Fair) is woensdag 10 februari begonnen in de Cruise Ter[...]

Art Rotterdam: Wat is politieke kunst? 2

5914-art-rotterdam-wat-is-politieke-kunst-2
(Door Ronald Glasbergen)
Wie door de toegangspoort van de Van Nellefabriek binnenkomt tijdens Art Rotterdam ziet het haast niet, maar in de vijv[...]

IFFR-interview met Felipe Guerrero

5905-iffr-interview-met-felipe-guerrero
(Door Ronald Glasbergen)
IFFR: Oscuro Animal is Hivos Tiger Award nominee De Colombiaan Felipe Guerrero (1975) maakte ‘Oscuro Animal’, [...]

IFFR Interview met Hany Abu-Assad

5899-iffr-interview-met-hany-abu-assad
(Door Ronald Glasbergen)

Interview tijdens IFFR met regisseur Hany Abu Assad over zijn nieuwe film ‘The Idol’ ‘The Idol’ draait op[...]

Waarvoor oorlog? Het Louvre in beeld

5892-waarvoor-oorlog-het-louvre-in-beeld
(Door Ronald Glasbergen)
Recensie IFFR: ‘Francofonia’ (Sokurov, 2015) Een documentaire over het Louvre, het grote Franse kunstmuseum, in[...]

Kievit exposeert foto's vluchtelingen

5886-kievit-exposeert-foto-s-vluchtelingen
(Door Jim Postma)

In galerie Wind op het Noordereiland aan de Prins Hendrikkade 123b exposeert fotograaf Arie Kievit zijn fototentoon[...]

Interview met Bero Beyer van IFFR

5876-interview-met-bero-beyer-van-iffr

Directeur IFFR: ‘Het festival vindt zichzelf opnieuw uit’ (Door Ronald Glasbergen) Sinds midden 2015 is Ber[...]

Son of Saul: Auschwitz, de dood als rege

5867-son-of-saul-auschwitz-de-dood-als-regel
(Door Ronald Glasbergen)
De camera van cinematograaf Mátyás Erdély is de hele film door dicht bij Saul (Géza Röhrig) het dragende personage[...]

Social media

KOPSTOOT

Trouwringen bij caféruzie

(Door Jim Postma)

Tijdens mijn inmiddels duizenden cafébezoeken in deze stad maakte ik heel wat caféruzies mee. Koning Alcohol was en is daarin meestal de boosdoener. Zo was ik ooit getuige dat in ons bekend café ‘De Schouw’ aan de Witte de Withstraat een barbaarse ruzie ontstond over een gokautomaat. Een toen nog jonge collega van mij, Piet Koster van Het Vrije Volk, werd in het conflict door een brute dronkenman neergeslagen. Met een bloedend gezicht lag hij op de grond.

Pas later bleek dat die lafhartige klap (onze Piet kon zich amper of niet verdedigen) zijn grootste geluk ter wereld werd. Op de gokkast zelf won hij namelijk - zoals zo velen - amper wat of niets. Toen hij op dat moment uitgestrekt lag, ontfermde zich een onbekende schone jonge dame over hem. Zij hielp hem overeind en verzorgde zijn wonden. Het werd liefde op het eerste gezicht. Piet en Vera trouwden later met elkaar, kregen kinderen en het werd tot in de lengte van dagen één groot stralend huwelijk…

Na die gemene rot klap heeft Piet overigens nooit meer op een gokkast gespeeld. Zo wijs was hij wel. Liefde en geluk zijn namelijk nooit te winnen op zo’n duivelse, vaak verslavende, kast. Inmiddels is mijn goede collega van destijds, dus Piet Koster, al weer enkele jaren geleden overleden.

Kemphanen
Recent was ik weer getuige, nu in café Centraal aan de Zwartjanstraat, van zo’n onbenullige caféruzie. Toevallig zat ik met mijn barkruk tussen de twee kemphanen in. Het ging om een gepensioneerde zwaarlijvige slager en een gesjeesde filosoof met een grote grijze bromsnor. De aanleiding van de barruzie was de leesbril van de overigens homofiele slager. Vervolgens gingen zij elkaar uitmaken voor ‘rotte vis’, zoals je ziet in de strips van Astrix en Obelix.

In hun scheldkanonnade werd zelfs God meerdere malen vervloekt. Totdat barkeepster Yvonne de boel probeerde te sussen door te zeggen: ‘God bestaat helemaal niet!’

De beide kemphanen werd hierdoor even de mond gesnoerd. Toen zei Yvonne: ‘God zit in jezelf..’ De filosoof dacht even na en zei toen aarzelend: ‘O, Die zit dus in je hersenen.’

Waarop de slager opnieuw begon met: ‘Dan zit Die zeker niet in jou. Want jij hebt helemaal geen hersenen!’

Nu ontplofte de filosoof tegen de slager, met: ‘Weet je wat jij bent hè. Een vuile vieze ruige varkenspoot.’

Op dat moment stond ‘Ruud de glazenwasser’ op. Een krachtpatser met het figuur van Jerommeke uit Suske en Wiske.

Onderweg naar de café-uitgang sprak hij vredelievend met zijn bekende gulle lach:

‘Heren, heren toch! Ben zo weer terug. Ik ga even twee trouwringen voor jullie halen!’


  • Nieuw

  • Reacties