KUNST & CULTUUR

Son of Saul: Auschwitz, de dood als regel

5867-son-of-saul-auschwitz-de-dood-als-regel
(Door Ronald Glasbergen)
De camera van cinematograaf Mátyás Erdély is de hele film door dicht bij Saul (Géza Röhrig) het dragende personage van de film. Diens gelaat meestal scherp, zonder emotie, in beeld. De achtergrond uit focus. Niet ‘uit focus’ is het achtergrondgeluid, dat is hectisch: Duitse en Jiddische vermaningen.
Lees verder

Jazzmusici op borden + DE UITSLAG

5857-jazzmusici-op-borden-de-uitslag
(Door onze verslaggever)

Bekijk de bekende Rotterdamse jazzmusici die momenteel in mooi gekleurde geëmailleerde borden langs de Oude Binnen[...]

Expo van Hans Verkerk en leerlingen

5855-expo-van-hans-verkerk-en-leerlingen
(Door Jim Postma)
De Rotterdamse kunstenaar Hans Verkerk (63) houdt van vrijdag 8 januari (opening om 17.00 uur) tot 30 maart een expos[...]

'Assouf’, desert rock in De Player

5848-assouf-desert-rock-in-de-player
Toeareg gitarist Mdou Moctar (Door Ronald Glasbergen) Het is maandag 20 juli 2015 om zeven uur ’s avonds als we[...]

Steven Spielberg’s ‘Bridge of Spies

5834-steven-spielberg-s-bridge-of-spies
(Door Ronald Glasbergen)

Bij gebrek aan een echte winter dit jaar is de nieuwe film van Spielberg ‘Bridge of Spies’ een goed alternatief[...]

Federico Fellini: 'Julietta van de geest

5814-federico-fellini-julietta-van-de-geesten

Of hoe het innerlijk leven, uiterlijk vorm te geven (Door Ronald Glasbergen) Zijn voorgaande film uit 1963 hee[...]

Rotterdam ontstond na jaren migratie

5806-rotterdam-ontstond-na-jaren-migratie
(Door Jim Postma)
Het nieuwe vuistdikke boek van de Rotterdamse ‘volksschrijvers’ Jan Oudenaarden en Rien Vroegindeweij over Rotterda[...]

Truffaut’s: ‘La Nuit Américaine’

5778-truffaut-s-la-nuit-am-ricaine
(Door Ronald Glasbergen)

De film ‘La Nuit Américaine’ uit 1973 van François Truffaut (1932-1984) gaat over het maken van een film. Dat[...]

Onthulling van Masaryk monument

5776-onthulling-van-masaryk-monument
(Door Jim Postma)

Onder groot feestvertoon met honderden rood-wit-blauwe ballonnen is afgelopen week aan de Geldersekade, nabij de Ou[...]

Filmgeschiedenis: Resnais ‘Hiroshima'

5765-filmgeschiedenis-resnais-hiroshima
(Door Ronald Glasbergen)
‘Hiroshima mon amour’ van Alain Resnais uit 1959, één van de meest indrukwekkende films van de Franse Rive-Gauche[...]

‘Wake up Call’ van Maurik Stomps

5761-wake-up-call-van-maurik-stomps
(Door Jim Postma)
Exploderende wekker is ‘waanzinnige blikvanger’ Het nieuwe driedimensionale kunstwerk van Rotterdamse kunstena[...]

Social media

KOPSTOOT

Leve onze grote vriend ‘Den Dood’


De zon komt op, op en op. En duikt weer onder.
Al miljarden jaren lang. De zon is eeuwig.
De zon komt op, op en op en duikt weer onder.
Al biljoenen jaren lang. Onze zon is oneindig.

Alleen wij stervelingen
– zij die sterven gaan, groeten U -
leven
geen fractie met duizenden nullen
achter de komma van een seconde.

Zelfs de arme eendagsvlinder
is stukken beter af dan wij.

Na zo’n kleine honderd jaar (in mensenjaren)
is ons leven op. Op is op, nietwaar?
In een flits van een gebroken zonnestraal.

Voor ‘Den Dood’ hoeft niemand meer te vrezen.
Onze ‘Vriend Den Dood’ is de grote bevrijder
van onze aardse, soms helse, kommer en kwel.

Het is ‘Mister en Missis Ouderdom’
die wij moeten vrezen.
Zo geniepig, zo snel,
met al hun gebreken en pijnen.
Geen ontsnappen aan. Voor rijk noch arm.

Hoe ouder en ouder, hoe stokouder,
hoe groter onze angsten.
Om tenslotte als verscheurd perkamentpapier
te verschrompelen
onder die schijnbare meedogenloze,
harteloze koperen ploert.

De mens komt op, op en op.
En duikt weer onder.
Een mensenleven lang.

Zie onze bevrijder.
Leve onze grote vriend ‘Den Dood’.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties