KUNST & CULTUUR

De kunst van Wong Kar Wai

5966-de-kunst-van-wong-kar-wai
(Door Ronald Glasbergen)
De acteurs Tony Leung en Maggie Cheung zijn perfect gecast en geregisseerd. De camera is altijd in beweging en briljant. Het verhaal is heel tastbaar en ongrijpbaar tegelijk.
De muziek, kostuums en decors van William Chang sluiten naadloos aan bij het drama dat nergens sentimenteel wordt en overal raakt. Er zijn vele redenen om 'In the Mood for Love' te gaan zien maar de film is vooral 'The Mood' uit de titel.

Lees verder

Van eenvoudig kiekje naar foto/beeld

5965-van-eenvoudig-kiekje-naar-foto-beeld
(Door Rinus Vuik)
Als fotograaf wil ik uiteraard mooie foto’s maken en deze delen met derden. Ik ben dus ook van het soort dat regelmat[...]

Weer records bij Art Rotterdam 2016

5922-weer-records-bij-art-rotterdam-2016
(Door onze verslaggever)
De kunstbeurs Art Rotterdam 2016 gehouden gedurende de afgelopen dagen in de Van Nellefabriek heeft opnieuw een recorda[...]

RC Art Fair spectaculair van start

5915-rc-art-fair-spectaculair-van-start
(Door Jim Postma)
De vijfde editie van de Rotterdam Contemporary Art Fair (RC Art Fair) is woensdag 10 februari begonnen in de Cruise Ter[...]

Art Rotterdam: Wat is politieke kunst? 2

5914-art-rotterdam-wat-is-politieke-kunst-2
(Door Ronald Glasbergen)
Wie door de toegangspoort van de Van Nellefabriek binnenkomt tijdens Art Rotterdam ziet het haast niet, maar in de vijv[...]

IFFR-interview met Felipe Guerrero

5905-iffr-interview-met-felipe-guerrero
(Door Ronald Glasbergen)
IFFR: Oscuro Animal is Hivos Tiger Award nominee De Colombiaan Felipe Guerrero (1975) maakte ‘Oscuro Animal’, [...]

IFFR Interview met Hany Abu-Assad

5899-iffr-interview-met-hany-abu-assad
(Door Ronald Glasbergen)

Interview tijdens IFFR met regisseur Hany Abu Assad over zijn nieuwe film ‘The Idol’ ‘The Idol’ draait op[...]

Waarvoor oorlog? Het Louvre in beeld

5892-waarvoor-oorlog-het-louvre-in-beeld
(Door Ronald Glasbergen)
Recensie IFFR: ‘Francofonia’ (Sokurov, 2015) Een documentaire over het Louvre, het grote Franse kunstmuseum, in[...]

Kievit exposeert foto's vluchtelingen

5886-kievit-exposeert-foto-s-vluchtelingen
(Door Jim Postma)

In galerie Wind op het Noordereiland aan de Prins Hendrikkade 123b exposeert fotograaf Arie Kievit zijn fototentoon[...]

Interview met Bero Beyer van IFFR

5876-interview-met-bero-beyer-van-iffr

Directeur IFFR: ‘Het festival vindt zichzelf opnieuw uit’ (Door Ronald Glasbergen) Sinds midden 2015 is Ber[...]

Son of Saul: Auschwitz, de dood als rege

5867-son-of-saul-auschwitz-de-dood-als-regel
(Door Ronald Glasbergen)
De camera van cinematograaf Mátyás Erdély is de hele film door dicht bij Saul (Géza Röhrig) het dragende personage[...]

Social media

KOPSTOOT

Leve onze grote vriend ‘Den Dood’


De zon komt op, op en op. En duikt weer onder.
Al miljarden jaren lang. De zon is eeuwig.
De zon komt op, op en op en duikt weer onder.
Al biljoenen jaren lang. Onze zon is oneindig.

Alleen wij stervelingen
– zij die sterven gaan, groeten U -
leven
geen fractie met duizenden nullen
achter de komma van een seconde.

Zelfs de arme eendagsvlinder
is stukken beter af dan wij.

Na zo’n kleine honderd jaar (in mensenjaren)
is ons leven op. Op is op, nietwaar?
In een flits van een gebroken zonnestraal.

Voor ‘Den Dood’ hoeft niemand meer te vrezen.
Onze ‘Vriend Den Dood’ is de grote bevrijder
van onze aardse, soms helse, kommer en kwel.

Het is ‘Mister en Missis Ouderdom’
die wij moeten vrezen.
Zo geniepig, zo snel,
met al hun gebreken en pijnen.
Geen ontsnappen aan. Voor rijk noch arm.

Hoe ouder en ouder, hoe stokouder,
hoe groter onze angsten.
Om tenslotte als verscheurd perkamentpapier
te verschrompelen
onder die schijnbare meedogenloze,
harteloze koperen ploert.

De mens komt op, op en op.
En duikt weer onder.
Een mensenleven lang.

Zie onze bevrijder.
Leve onze grote vriend ‘Den Dood’.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties