Al uw problemen opgelost!


(door Ronald G)

In het korte verhaal ‘De Beslissers’ van Arnon Grunberg in de Volkskrant van 17 augustus jl. blikt schrijver Nick Sipkema vanuit het jaar 2071 terug op de halve eeuw daarvoor. Gezien door de ogen van de rond 2035 geboren Sipkema komen de grote gebeurtenissen van de tijd aan de orde. Sipkema: ‘In 2055 is het kapitalisme definitief aan zijn interne tegenstellingen bezweken. Kapitalisme werd gelijk gesteld aan racisme en seksisme en de ‘Chinese eeuw’ was begonnen. Dat ging zo:

Eerst was er de 'kleine atoomoorlog’ van 2032 waarin Iran, Israel, de Golfstaten en Saoedi-Arabië een kernoorlog uitvechten die ‘het Midden Oosten in een woestijn veranderde, voor zover het al geen woestijn was’. Dan in 2033 houdt de Chinese leider een toespraak waarin hij stelt dat: ‘het liberalisme faalde omdat mensen niet goed zelf kunnen beslissen, veel beter zou het zij als Artificiële Intelligentie de mens, die niet in staat alle mogelijkheden en consequenties van zijn beslissingen te overzien, zou helpen met zijn keuzes’. China levert vervolgens aan de hele wereld app’s ‘Beslissers’ die ‘beter dan wij ooit hebben gekund voor ons besluiten namen, met onze belangen en ons geluk in het achterhoofd’. Volgens alle erop volgende onderzoeken nam het geluk vervolgens bij alle gebruikers toe. We zijn dan nog steeds in de late jaren dertig van de 21e eeuw, voor ons 2019ers over een kleine twintig jaar dus. Volgt de ‘Grote Handelsoorlog’ van 2038- 2040. De voorman van Nederlands belangrijkste partij ‘Forum voor Vrijheid’ zegt er – met instemming van een groot deel van het inmiddels soevereine Nederlandse volk- over ‘dat het beter arm was en soeverein te zijn dan rijk en een schoothond van de joden en de moslims’.

We slaan het stukje over waarin Sipkema verheugd oreert dat zijn ouders wegens hun consumentisme geëxecuteerd zijn - het is de moeite waard Grunberg's toekomstverhaal in zijn geheel te lezen- en gaan door naar de politieke geschiedenis. In 2054 begint dan de echte eeuw van China. Daarin heeft het individu voorgoed zijn keuzestress verruilt voor de beslisapp. ‘In 2054 besloten Europa, Rusland en China dat men zonder 'beslisser' geen toegang meer had tot de openbare ruimte’.

En geen rocketscience is het wat Grunberg ons voorschotelt, gewoon wat kritische en creatieve extrapolatie. Stijlvol opgeschreven. Lees en huiver. Waar kunst al niet goed voor kan zijn.

Jan Tak :
Waar kunst al niet goed voor kan zijn. ?
We krijgen i.d.d. geen "rocket sciense" voorgeschoteld maar een kijkje in de brein van een continu depressieve auteur met bizarre zelfmoordfantasieën die regelmatig bereid blijkt anderen een laatste zetje te geven onder de noemer "creatieve extrapolatie"

donderdag 29 aug 2019

van de redactie :
Voor financiering is RV&M afhankelijk van bijdragen van lezers, sympathisanten, advertenties etcetera. U kunt Rotterdam Vandaag & Morgen al steunen met een bijdrage vanaf €2 per maand of een eenmalige bijdrage met een bedrag dat u kiest op bankrekening nummer NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support V&M

woensdag 28 aug 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Joost Swarte in de Kunsthal & Meijer Wery op de Oude Binnenweg


Fotograaf Wim de Boek stuurde ons ter gelegenheid van de expositie van tekenaar Joost Swarte in de Kunsthal - zie elders in deze krant - een foto toe van de muurschildering van jazzsaxofonist Meijer Wery, die aan de Oude Binnenweg hangt. De muurschildering werd onthuld in 2017 en is gemaakt door Joost Swarte. Sinds 2013 verschijnen op en rond de Oude Binnenweg regelmatig portretten van overleden Rotterdamse jazzmuzikanten. Samen vormen ze een ‘jazzy’ route over de meest Rotterdamse straat van Rotterdam.

In de jaren dertig was Meijer Wery was saxofoondocent aan de Muziekscholen Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst (directeur Willem Feltzer). Het muzieklyceum van Willem Feltzer startte in april 1929 als eerste in Nederland een jazzopleiding met o.m. Meijer Wery en trompettist Eddy Meenk als jazzdocenten.

In het begin van de jaren dertig maakte Meijer Wery deel uit van The Famous Band van de slagwerker en accordeonist Philip Willebrandts. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Meijer Wery basklarinet in het Joods Symfonieorkest en wist hij te ontsnappen uit de Hollandsche Schouwburg waar de joden werden bijeengebracht om op transport gesteld te worden naar de vernietigingskampen. Nadat het hem gelukt was zich als ‘half jood’ te laten registreren, kon hij gaan werken bij het Goois Symfonieorkest. Meijer Wery overleed 14 oktober 1978 op 86-jarige leeftijd in Rotterdam.

Zie ook: http://www.r-jam.nl/portfolio/meijer-wery-door-joost-swarte/ en www.kunsthal.nl

Foto van de muurschildering is van Wim de Boek.

(van de redactie)

  • Nieuw

  • Reacties