Rotterdam opent eerste laadplein voor elektrische auto’s

7639-rotterdam-opent-eerste-laadplein-voor-elektrische-auto-s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor tien auto’s en is de volgende stap in de transitie naar uitstootvrije mobiliteit en een leefbare, gezonde en duurzame stad.

Op het plein, dat de naam Veerkracht draagt, kunnen tien auto’s tegelijkertijd worden opgeladen. Hierbij zorgt slimme software voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s.


Wethouder Arno Bonte (duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie): “Door laadvoorzieningen op één plek te combineren is de gebruiker minder tijd kwijt met het zoeken naar een laadpaal. De aanleg is bovendien efficiënter: we besparen in kosten en de straat hoeft minder vaak te worden opengebroken.”

Vier van de tien parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere zes plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Het Scheepvaartkwartier is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen. En bewoners en ondernemers uit de omgeving hebben aangegeven behoefte te hebben aan meer laadvoorzieningen. Het laadplein speelt hierop in.

Primeur in Rotterdam
Niet alleen is dit het eerste laadplein in Rotterdam, de laadpalen hebben ook nieuwe functionaliteiten. Dit zijn namelijk de eerste palen in Rotterdam waarbij elektrisch rijders hun auto ook contractloos (zonder laadpas) kunnen opladen via de app Laadpaal app/Last Mile Solutions gekoppeld met PayPal.

Ervaringen voor de toekomst
Het eerste jaar dient het laadplein als pilotproject. Voor deze periode zijn leerdoelen vastgesteld. Deze gaan in op het vergroten van gebruiksgemak voor de elektrisch rijder, verminderen van impact op de openbare ruimte en (maatschappelijke) kosten van de laadinfrastructuur.

“De ervaringen met deze pilot helpen de gemeente bij het verbeteren van het netwerk van laadvoorzieningen. We spelen hiermee in op de behoefte van de elektrisch rijder én dragen bij aan een gezonde en duurzame stad”, zegt wethouder Bonte.

Tijdens deze pilot werkt de gemeente samen met verschillende partijen zoals ENGIE, Stedin, Van der Sijs en Last Mile Solutions.

Elektrisch rijden
Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, stimuleert de gemeente het gebruik van elektrische voertuigen. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten. Rotterdam heeft op dit moment circa 1.800 openbare laadpunten. Rotterdam werkt toe naar een volledig emissievrije stad in 2050, zo staat in het coalitieakkoord. De uitstoot van CO2 moet dan tot nul zijn teruggebracht.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties