Museum Rotterdam toont Vergeten Films over WOII

8184-museum-rotterdam-toont-vergeten-films-over-woii

(van de redactie)

Vanaf 10 augustus is er een nieuwe opstelling te zien in Museum Rotterdam; Vergeten Films. Pas ontdekte, niet eerder vertoonde, amateurfilms en (collectie)objecten van de Tweede Wereldoorlog worden gepresenteerd.

Tussen historische objecten geven de amateurfilms een unieke blik op een stad in oorlog. Te zien zijn huiselijke taferelen, maar ook oorlogsschepen, havenverwoestingen en de bevrijding in Hoogvliet.


De films zijn gemaakt door filmliefhebber Jurling (1912 - 1986) die zijn camera gebruikte als dagboeknotities over werk, familie en opvallende gebeurtenissen tijdens de oorlog. In 2017 schonk de dochter van J.W.V. Jurling tien filmblikken aan het Museon (Den Haag). De pas ontdekte amateurfilms bieden een unieke blik op de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam. In de opstelling toont Museum Rotterdam drie korte films welke zijn samengesteld door documentairemaker Joop de Jong; van alledaagse activiteiten tot geheime opnames welke met gevaar voor eigen leven zijn gemaakt. Te zien zijn o.a. de vernielingen op het olietank complex Pakhuis Meesteren, het ongedwongen familieleven van de familie Jurling tijdens de bezetting en de bevrijdingsfeesten op de Dorpstraat van Hoogvliet.

Met de toevoeging van Vergeten Films aan de permanente opstelling van Museum Rotterdam beantwoordt het museum de vraag van velen om ook in het Timmerhuis aandacht te besteden aan de Tweede Wereldoorlog. Het bijzondere overzicht vormt een voorproefje van een bezoek aan Museum Rotterdam '40 - '45 NU in de Coolhaven waar het bombardement op Rotterdam centraal staat.

"Deze unieke amateurbeelden brengen de oorlogsjaren in Rotterdam weer heel dichtbij: Vanaf de kade zie je de oorlogsbodems langsvaren, als de olietanks de lucht invliegen wil je dekking zoeken en je viert spontaan feest met een bevrijdingsoptocht in Hoogvliet", aldus Johan van der Hoeven, curator Museum Rotterdam '40-'45 NU.

Zie ook: https://museumrotterdam.nl

Foto hierboven en detail als Kopfoto: Beeld bevrijding Heemraadsingel - Credits onbekende fotograaf Canadese leger Stichting OVMR

Foto hieronder: Beeld bombardement mei 1940 collectie Gerard Groeneveld

Mark Sakloo :
Veel goed tegen,niks nieuws gezien.

vrijdag 06 sep 2019

van de uitgever :
Voor financiering is RV&M afhankelijk van bijdragen van lezers, sympathisanten, advertenties etcetera. U kunt Rotterdam Vandaag & Morgen al steunen met een bijdrage vanaf €2 per maand of een eenmalige bijdrage met een bedrag dat u kiest op bankrekening nummer NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support V&M

donderdag 22 aug 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties