Leeszaal Vreewijk met Peter Brusse in Britse sferen

8041-leeszaal-vreewijk-met-peter-brusse-in-britse-sferen (Door Janny Kok)


Pieter Termeer en zijn vrijwilligersgroep van de Leeszaal Vreewijk hebben alvast een voorschot genomen op de Vreewijk Dag die op 22 juni in Engelse sferen zal zijn. Dat deden ze door Peter Brusse, oud correspondent in Londen voor de Volkskrant en het NOS Journaal uit te nodigen. Op zondag 19 mei werd hij in Vreewijk ondervraagt over zijn recent verschenen boek “Ach, Engeland: wij en onze overburen. Van Bonifatius tot Brexit”.Peter Brusse deed over zijn boek, een extra boekje open.

En wat bleek aan het begin van het interview dat Dirk Mellema Brusse afnam? Er blijkt een soort verwantschap te zijn van Brusse en het voormalige Huis Vreewijk aan de Enk 146.


Peter Brusse bewees een echte verhalenverteller te zijn; ook over het bezoek dat zijn vader - de journalist M. J. (Rie) Brusse aan het Huis Vreewijk in de jaren 20 van de vorige eeuw bracht. Het verhaal daarover dat zijn vader voor NRC schreef, staat in het eerder door zijn zoon geschreven boek “Onder de Mensen”. De titel van dat boek verwijst naar de krantenrubriek Onder de menschen van vader Brusse.

De ‘Vreewijk – Brusse connectie’ bestaat uit een paar gegevens. Ten eerste werd het Huis Vreewijk met geld uit het Zedenprentennoodfonds gehuurd. De broer van de toenmalige NRC journalist richtte dat fonds samen met een aantal vooraanstaande Rotterdammers op. Brusses oma Henriëtte zette zich destijds ten volle in voor de Onderlinge Vrouwenbescherming, die het beheer van Huis Vreewijk voerde.

Opvang in dat Huis was wel nodig ook om jonge ongehuwde moeders onderdak te kunnen bieden. Peter Brusse daarover: “Er was in die jaren grote armoede in Rotterdam, er was jeugdprostitutie en ongewenste zwagerschap. Abortussen mislukten nogal eens.” De jonge moeders konden daar voor hun kindje blijven zorgen.

Hoe het voormalige Huis Vreewijk er nu bijstaat, heeft Peter Brusse zelf kunnen vaststellen. Leeszaal Vreewijk gastheer Pieter Termeer nam hem mee naar de Enk 146 om het bijzondere woonhuis in ogenschouw te nemen. Dat gebeurde na Brusses verhaal over zijn vader en zijn visie op de Engelsen, en de eeuwenoude verhouding met de Nederlanders. In feite komt de kern van Ach, Engeland hierop neer: wij Nederlanders kunnen niet zonder de Engelsen – en zij niet zonder ons.

Foto:: Projectleider van Leeszaal Pieter Termeer (r) wil van publicist Peter Brusse (l) meer weten dan vermeld in zijn boeken Ach, Engeland en het eerder verschenen Onder de Mensen.

Jan Tak :
Deze leeszaal bestond ook niet maar is ,evenals de locatie, nieuw, de vorige leeszaal zat immers aan-op in-? (doorhalen wat niet van toepassing is) het Berkendaal.
Beiden zijn particulier initiatief en draaien op boekdonatie en niet te verwarren met de gemeentelijke bieb aan het Sandelingplein.

maandag 27 mei 2019

Jeroen Waardenburg :
Wij dachten dat deze leeszaal niet meer bestond,heerlijk om te lezen dat deze nog bestaat;Proficiat Leeszaal Vreewijk.

zondag 26 mei 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties