Zeven jonge Britten sneuvelden boven Crooswijk

7248-zeven-jonge-britten-sneuvelden-boven-crooswijk

( Door Zettie Leeuwenburgh)

Slechts een flinke handvol Rotterdammers zal de geschiedenis kennen van de Engelse Short Stirling Bommenwerper, die in de nacht van 12 op 13 mei in 1943 neerstortte in Crooswijk. Het toestel was op de terugweg van een gevechtsactie boven Duisburg, Duitsland, toen het door een Duitse nachtvlieger in de buurt van Rotterdam werd beschoten en boven een nauwelijks bewoond pleintje in Crooswijk neerstortte. Alle zeven nog jonge Britse bemanningsleden kwamen bij de crash om het leven. Zij werden begraven op de Algemene Begraafplaats Crooswijk, nauwelijks een kilometer lopen van de plek waar zij de dood vonden. Rotterdamse slachtoffers waren er gelukkig niet. Alleen Crooswijkse ooggetuigen, van wie er nog vijftien in leven zijn, kunnen het verhaal nog na vertellen aan hun kinderen en kleinkinderen.


Op zaterdag 12 mei, precies 75 jaar later, krijgt Crooswijk eindelijk een oorlogsmonument in het plantsoentje Catharina van Zoelenstraat/Nieuwe Crooswijkseweg, ter herinnering aan de vliegtuigcrash dat is gemaakt door de Crooswijkse steenhouwer Peter Bruinstroop. Ruim drie dagen heeft Bruinstroop gewerkt aan ´De Traan´, die is uitgevoerd in mooi zwart graniet met het logo van het vliegtuig erop. Burgemeester Aboutaleb onthult om 14.15 uur het monument, dat Bruinstroop op een sokkel heeft gezet van anderhalve meter hoog. ¨Ook kinderen moeten ´De Traan´ goed kunnen zien. De Britse ambassadeur en Engelse nabestaanden van de slachtoffers zijn daarbij ook aanwezig,¨ vertelt hij. ¨Daarna volgen kransleggingen door de gemeente Rotterdam, de Britse ambassade, de Royal British Legion, het Mildenhall Register, de Gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk en de bewonersgroep Slachthuisterrein¨.

De Rotterdamse Aero Club brengt een saluut met drie sportvliegtuigen in een ´missing man formation´ en leerlingen van de Talmaschool laten witte ´vredesduif ballonnen´ op. Geheel in Britse stijl zorgt Piper Tim Martin voor de muziek. Zo speelt hij omstreeks 14.00 uur het prachtige lied ´Abide with me´, een hoornblazer volgt met de ´The Last Post´ en rond 15.00 uur laat de Piper zich weer horen met ´Amazing Grace´.

Genodigden en wijkbewoners gaan daarna naar Croos voor de boekpresentatie van de schrijver/journalist Dik Vuik met medewerking van Ton Huizer en Pieter Schlebaum. De eerste exemplaren van ´Bommenwerper Crooswijk´ worden daar overhandigd aan de Engelse nabestaanden.

Het verhaal van de Britse bommenwerper is overigens niet het enige vrijwilligersproject dat Rotterdamse wijkbewoners in de ban houdt. In Kralingen werd onlangs op de Oudedijk voor verschillende panden een ´Stolperstein´ in het trottoir gelegd ter nagedachtenis aan ´De Twaalf´ ,,Ook hier gold het motto: Wie kan het straks nog navertellen, de spoeling wordt steeds dunner¨, zegt de secretaris van Kunstroute Kralingen Dik Vuik nadrukkelijk. ¨Twaalf Joodse gezinnen werden uit hun huis gehaald door de Duitsers en vermoord. Ook zijn er diverse razzia´s gehouden op de Oudedijk. Veel sterke mannen zijn nooit teruggekeerd in Rotterdam. Zij vonden de dood in de kampen in Auswitz. In Galerie Kralingen, Gashouderstraat, is daarover al een lezing gehouden door Hans Citroen, de kleinzoon van de beroemde schilder Paul Citroen, die in het oorspronkelijke plaatsje Auswitz heeft gewoond. In Galerie Kralingen wordt binnenkort ook een tentoonstelling ingericht met foto´s van de brandende Engelse bommenwerper in Crooswijk. Foto´s die 75 jaar geleden vanachter de ramen stiekem door nieuwsgierige bewoners zijn gemaakt. Al die verschillende oorlogsverhalen blijven me boeien¨, vertelt de schrijver Dik Vuik. ,,Die mogen nooit verloren gaan¨.

,,Het verhaal van de Short Stirling is symbolisch voor veel verhalen over de luchtoorlog boven Nederland¨, vervolgt Dik Vuik. ,,Nog steeds liggen er in het hele land resten van vliegtuigen in de grond of onder water en bommen zijn er in Rotterdam ook nog genoeg te vinden¨.

Foto's:
- Eerste grote foto: Peter Bruinstroop aan het werk (foto Ton Geenen)
- Middelste foto: Een foto van een Short Stirling (niet ons exemplaar, maar wel een foto waarop je duidelijk het toestel ziet) de kopfoto boven dit artikel is een uitsnede van deze foto.
- Onderste afbeelding: - De cover van het boek dat op 12 mei verschijnt



N.J. van Spronsen :
Mijn moeder en haar zus hebben ook nog herinneringen aan de crash in Crooswijk. Het vliegtuig stortte voor de deur van het huis waar ze woonden neer. Mijn moeder is als kind doodziek geweest! De vlammen sloegen uit het riool en de slachtoffers mochten niet geborgen worden van de duitsers en hebben er nog dagen in het vliegtuig gezeten.

woensdag 27 jun 2018

N.J. van Spronsen :
Mijn moeder en haar zus hebben ook nog herinneringen aan de crash in Crooswijk. Het vliegtuig stortte voor de deur van het huis waar ze woonden neer. Mijn moeder is als kind doodziek geweest! De vlammen sloegen uit het riool en de slachtoffers mochten niet geborgen worden van de duitsers en hebben er nog dagen in het vliegtuig gezeten.

woensdag 27 jun 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties