Havenbedrijf Rotterdam organiseert internationaal klimaatcongres voor havens

8253-havenbedrijf-rotterdam-organiseert-internationaal-klimaatcongres-voor-havens

(van de redactie)

In mei volgend jaar vindt in Rotterdam het eerste congres van World Ports Climate Action Program (WPCAP) plaats. Het startsein voor het WPCAP werd op initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam in september 2018 gegeven. Inmiddels hebben elf toonaangevende Europese en Amerikaanse havens zich bij het WPCAP aangesloten: Antwerpen, Hamburg, Amsterdam, Le Havre, Barcelona, Gotenburg, Los Angeles, Long Beach, Vancouver en New York & New Jersey.

De havens werken aan plannen om CO2-uitstoot van de scheepvaart en havens te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.


Komend voorjaar wordt de balans opgemaakt van wat bereikt is en worden de resultaten gedeeld met geïnteresseerde havens, de scheepvaartsector en overheden (havensteden en nationale overheden). Ook moeten dan afspraken gemaakt worden over vervolgstappen. Het Havenbedrijf Rotterdam is momenteel voorzitter van WPCAP en heeft het initiatief genomen voor dit congres.

De vijf werkgroepen van WPCAP die op dit moment maatregelen uitwerken kijken onder andere naar efficiency van het afhandelen van schepen in havens, het klimaatneutraal maken van het laden en lossen van schepen, walstroom en alternatieve brandstoffen. Door kennis te delen, gezamenlijk projecten te ontwikkelen en beleid te maken en de scheepvaartsector daarbij te betrekken, verwachten de havens meer concrete voortgang te boeken dan wanneer zij dat ieder voor zich doen.

Voor Rotterdam geldt dat het een goede staat van dienst heeft wat betreft maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren en projecten om de CO2-uitstoot te verminderen. Maar de scheepvaartsector is bij uitstek internationaal. Europese of liefst mondiale samenwerking is dan ook nodig is om grote impact te hebben.

Koploper
Rotterdam heeft de ambitie koploper te zijn in de energietransitie, zowel op het gebied van industrie als de logistiek. De projecten die nu in voorbereiding zijn om de industrie in de Rotterdamse haven te verduurzamen zorgen samen voor bijna 25% van de Nederlandse CO2-reductie in 2030, nog exclusief het stoppen met kolen voor elektriciteitsproductie.

In de scheepvaart is Rotterdam de eerste haven waar dit voorjaar containerschepen met biobrandstof zijn bevoorraad. Voor het verduurzamen van de scheepvaart heeft het Havenbedrijf een stimuleringsregeling met een budget van € 5 miljoen ter beschikking gesteld. Schone schepen krijgen korting op het havengeld. LNG wordt gestimuleerd omdat dit minder CO2-uitstoot en luchtvervuiling geeft. Voor de efficiency van de afhandeling van de scheepvaart heeft het Havenbedrijf software ontwikkeld (Pronto) die inmiddels door verschillende havens wordt gebruikt. Hierdoor verminderd de verblijftijd in de haven, waardoor minder uitstoot plaatsvindt. De containerterminals op de Maasvlakte hebben vrijwel al hun materieel geëlektrificeerd. Alle ligplaatsen voor binnenvaartschepen zijn voorzien van walstroom, zodat ze geen generatoren hoeven gebruiken als ze aan de kade liggen. Voor de zeevaart vindt dit najaar een proef plaats waarbij meerdere systemen voor walstroom worden getest. Daarnaast is voor het Calandkanaal een groot project voor walstroom in voorbereiding. Voor de binnenvaart wordt gewerkt aan het varen met verwisselbare elektrische batterijen. Op al deze manier werkt het Havenbedrijf aan concrete projecten die de luchtkwaliteit verder verbeteren en de uitstoot van CO2 verminderen.

Voor vragen:

Sjaak Poppe
Woordvoering & communicatie energietransitie
Havenbedrijf Rotterdam N.V.
+31 (0)6 224 66 553

S.Poppe@portofrotterdam.com

World Port Center
Postbus 6622
3002 AP Rotterdam

www.portofrotterdam.com

van de redactie :
WORD DONATEUR VAN RV&M. Maak een vaste bijdrage per maand (vanaf €2,-) of een eenmalige bijdrage naar keuze over naar NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support V&M

Afzender: RV&M
emailadres: contact@vandaagenmorgen.nl

vrijdag 06 sep 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Joost Swarte in de Kunsthal & Meijer Wery op de Oude Binnenweg


Fotograaf Wim de Boek stuurde ons ter gelegenheid van de expositie van tekenaar Joost Swarte in de Kunsthal - zie elders in deze krant - een foto toe van de muurschildering van jazzsaxofonist Meijer Wery, die aan de Oude Binnenweg hangt. De muurschildering werd onthuld in 2017 en is gemaakt door Joost Swarte. Sinds 2013 verschijnen op en rond de Oude Binnenweg regelmatig portretten van overleden Rotterdamse jazzmuzikanten. Samen vormen ze een ‘jazzy’ route over de meest Rotterdamse straat van Rotterdam.

In de jaren dertig was Meijer Wery was saxofoondocent aan de Muziekscholen Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst (directeur Willem Feltzer). Het muzieklyceum van Willem Feltzer startte in april 1929 als eerste in Nederland een jazzopleiding met o.m. Meijer Wery en trompettist Eddy Meenk als jazzdocenten.

In het begin van de jaren dertig maakte Meijer Wery deel uit van The Famous Band van de slagwerker en accordeonist Philip Willebrandts. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Meijer Wery basklarinet in het Joods Symfonieorkest en wist hij te ontsnappen uit de Hollandsche Schouwburg waar de joden werden bijeengebracht om op transport gesteld te worden naar de vernietigingskampen. Nadat het hem gelukt was zich als ‘half jood’ te laten registreren, kon hij gaan werken bij het Goois Symfonieorkest. Meijer Wery overleed 14 oktober 1978 op 86-jarige leeftijd in Rotterdam.

Zie ook: http://www.r-jam.nl/portfolio/meijer-wery-door-joost-swarte/ en www.kunsthal.nl

Foto van de muurschildering is van Wim de Boek.

(van de redactie)

  • Nieuw

  • Reacties