Nieuwe sleephopperzuiger voor Rotterdamse haven

7815-nieuwe-sleephopperzuiger-voor-rotterdamse-haven

Doop Ecodelta. Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven.

Vandaag – 11 januari 2019 – heeft mevrouw Jolies van der Kamp de Ecodelta gedoopt aan de Holland Amerikakade te Rotterdam. Dit is de eerste door LNG aangedreven sleephopperzuiger van Nederland. Het schip is gebouwd in opdracht van het Zwolse Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp.


De Ecodelta gaat de komende jaren het westelijk havengebied van Rotterdam op diepte houden. “Het Havenbedrijf had bij de aanbesteding met een incentive bewust aangestuurd op een significante duurzaamheidsverbetering gericht op luchtkwaliteit. Van der Kamp reageerde daarop met het voorstel om een nieuw schip te bouwen dat op LNG vaart. Het won daardoor met vlag en wimpel de aanbesteding want het Havenbedrijf ondersteunt van harte de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart”, aldus Ronald Paul, operationeel directeur van het Havenbedrijf.

Het schip vervangt de 60 jaar oude Rijndelta, de sleephopperzuiger die de haven sinds de jaren tachtig op diepte hield. “De Ecodelta is van puur Nederlands fabricaat. Onder regie van Van der Kamp bouwde het Friese Barkmeijer het casco in segmenten. Dat gebeurde met installatiedelen van onder andere IHC. In Delfzijl werden de segmenten door Niestern in elkaar gelast. Daarna is de Ecodelta naar Harlingen gesleept en verder afgebouwd”, aldus Arie Faasse, directievoerder van Van der Kamp. Conoship ontwierp het vaartuig. Het schip is 134,1 m lang en heeft een capaciteit van 6.000 kuub. Dat is 2.000 kuub meer dan de Rijndelta. https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:5704198/imo:9822619/mmsi:244110640/vessel:ECODELTA

Van der Kamp zal naast de Ecodelta ook de Hein inzetten om de Rotterdamse haven op diepte houden. Dit vaartuig heeft onlangs een zogenoemde ‘midlife conversie’ ondergaan.

Jaarlijks wordt 20 miljoen specie gebaggerd in het aanloopgebied en de Rotterdamse haven. Ongeveer de helft daarvan wordt verzorgd door Rijkswaterstaat en de andere helft door het Havenbedrijf Rotterdam.

Jan Tak :
Het Havenbedrijf ondersteunt van harte de transitie van stookolie naar LNG , Liquid Naturel Gas, maar moesten we nu niet juist van het aardgas af???

woensdag 16 jan 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Nolet Distillery als bezoekersattractie

(door Kees Versteeg)

Nolet is een familiebedrijf met een rijke historie. Het bedrijf bestaat al sinds 1691 en ondertussen is de elfde generatie aan zet.

Nolet is meer dan de beroemde kolengestookte distilleerketel nummer 1. Fraai aan het bedrijf is niet alleen het bewaren van het ambachtelijk erfgoed, maar ook de ultramoderne logistiek. Vanuit de bottelhal loopt onder de Buitenhaven een tunnel naar o.a. een volledig geautomatiseerd magazijn. Nolet oogt zoals heel Schiedam zou moeten ogen: historische enerzijds, hypermodern anderzijds.

In bijgaande video leidt Bob Nolet, zoon van Carel Nolet, ons rond in de Schiedamse distilleerderij.

PS: onthoud ook het prachtige woord ‘engelendeel’: het deel jenever dat verdampt in het eikenhouten fust. Dat deel moet vastgesteld worden teneinde er geen accijns over te hoeven betalen.

https://www.youtube.com/watch?v=bpAMenG0cUA


Nolet is elke werkdag op afspraak te bezoeken voor een rondleiding.

Zie https://www.noletdistillery.com/nl/welkom

Foto 1: noletdistillery.com

Foto 2: tunnel onder de haven - boele.nl

  • Nieuw

  • Reacties