Haast 30.000 zeeschepen in haven

7798-haast-30-000-zeeschepen-in-haven

Nautische jaarcijfers

Het afgelopen jaar arriveerden 29.475 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er 200 minder dan vorig jaar (29.646) en net zo veel als in 2013 (29.436). Het aantal ongelukken daalde van 129 naar 118 op een kleine miljoen scheepvaartbewegingen (zee- en binnenvaart). Daaronder bevonden zich 14 ongevallen met pleziervaart.

“Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers. Daar willen we dit jaar wat aan doen”, aldus havenmeester René de Vries vandaag – dinsdag 8 januari – op zijn kantoor in het World Port Center. “We gaan de gemeente helpen met het waarmaken van haar ambitie om meer te profiteren van de ligging aan het water en de recreatieen passagiersvaart te promoten. Maar varen doe je wel samen.”


Onder de 118 ongevallen vielen vijf ‘ernstige ongelukken’ te betreuren. Dat zijn er net zo veel als in 2012, 2013, 2014 en 2015, maar vier meer dan in 2016 en 2017. Naast de oliemorsing van de Bow Jubail, botste een watertaxi op een sloep, zonk een pleziervaartuig, liep een patrouillevaartuig aan de grond tijdens een proefvaart en raakte een vlet bijna klem tussen wal en schip.

Passagiers- en recreatievaart
‘Varen doe je samen’ is de naam van het landelijk platform voor beroepsvaart en recreatievaart, maar het zou ook het credo kunnen zijn van ons beleid voor 2019, vindt De Vries. “Afgelopen zomer werden we opgeschrikt door een incident tussen een sloep met passagiers en een watertaxi. Het was een ernstig ongeval en het had nog veel ernstiger kunnen zijn. In termen van risico vormen de passagiersvaart en recreatievaart een bijzondere categorie, omdat de mensen aan boord kwetsbaar zijn.

De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen en als havenmeester draag ik daar graag aan bij. De stad, de rivier en de scheepvaart moeten naast elkaar kunnen bestaan. Voor het Havenbedrijf is daarbij de veiligheid van primair belang.”

De havenmeester heeft conclusies getrokken uit een nieuw risk assessment met stakeholders. De regelgeving voor snelheidsbeperking langs de oever en bij in- en uitvaren van havens moet beter tussen de oren van de vaarweggebruikers komen en het Havenbedrijf moet intensiever controleren op vaargedrag. Het gaat om basale regels als op elkaar letten, rekening houden met elkaar, netjes varen, recht oversteken, duidelijk zijn en uiteraard voldoen aan de verkeersregels.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Kopstoot 1

Foto: Kajan Liu,


‘Ontdekking van de eeuw’

Tijdens mijn bezoek in aangenaam gezelschap afgelopen zondag aan museum Boijmans met een topdrukte hebben wij ‘de ontdekking van de eeuw’ gedaan. Als hele redactie van www.vandaagenmorgen.nl

Bij het doorlopen van de zeer succesvolle expositie ‘Puur Rubens’ troffen wij een olieverfdoek aan met de beeltenis van een jongeman.

Daarnaast stond als opschrift: ‘Rubens, 1632, jongen’. (Zie ook elders op deze pagina).

Wie hier echter heel intensief naar gaat kijken ziet in dit naamloze gezicht ineens zeer goede bekende. Maar van waar ook al weer?

Juist! Van het wereldwijde witte doek en televisie van de overbekende langdurige serie ‘In de ban van de Ring’. Opgenomen in deze 20e eeuw. Met maar een conclusie (check het zelf maar).

Dit is dus de afbeelding van ‘Mister Frodo.’ Van nota bene reeds eeuwen geleden. Hoe is het mogelijk?!

Het is aan deze Peter Paul Rubens (1577-1640), de schilderskoning van de Vlaamse Barok te danken dat hij als allereerste deze ‘Mister Frodo ‘ te voorschijn heeft getoverd. Niet uit de kast of uit het schilderij.

Maar zeker wel ‘Uit de ban van de Ring.’

Jim Postma


Kopstoot 2

DISCUSSIE WILDERS EN RUTTE

Zojuist gehoord op de Radio 2 bij het nieuws heden om 14.00 uur. Een discussie tussen twee kemphanen.

Over de vernielingen tijdens het Nieuwjaar aangericht
door raddraaïers riep Mark Rutte recentelijk:

‘Het liefst zou ik hen persoonlijk in elkaar slaan.’

Daarop antwoordde Wilders:

‘Waarmee Rutte?

Met je handtasje?!’

Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties