Meer dan 100.000 werkers in haven

7667-meer-dan-100-000-werkers-in-haven

Rotterdamse haven bestendigt positie als banen-groeimotor van de economie

Het Rotterdamse havengebied blijft een magneet voor werkgelegenheid en economische groei in Nederland. De zeehaven-gerelateerde directe werkgelegenheid in de regio Rotterdam-Rijnmond bedroeg 101.443 werkzame personen in 2017, het hoogste niveau sinds 2002. Gecombineerd met de hoeveelheid indirecte werkgelegenheid, zijn er 183.675 personen werkzaam in deze regio. Dat is 2,0% van alle werkzame personen in Nederland. Tezamen produceren zij € 22,8 miljard (was € 22,5 miljard) aan toegevoegde waarde, ofwel 3,1% van het bruto binnenlands product.


Dat blijkt uit de Havenmonitor – De economische betekenis van Nederlandse zeehavens 2002-2017 die is opgesteld door Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Deze havenmonitor toont opnieuw aan hoe belangrijk mainport Rotterdam is als banenmotor voor de Nederlandse economie”, zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam. “Ik ben ervan overtuigd dat de economische betekenis van de Rotterdamse haven voor de BV Nederland in werkelijkheid nog groter is”.

Lees de volledige Havenmonitor

De havenmonitor meet elk jaar de directe werkgelegenheid en toegevoegde waarde van alle zeehavens in Nederland inclusief zogeheten achterwaartse indirecte effecten. Met achterwaartse effecten wordt bedoeld de toegevoegde waarde die het gevolg is van inkoop door bedrijven vanuit de haven elders in de Nederlandse economie.

Havenbedrijf Rotterdam laat een aanvullende studie uitvoeren naar de voorwaartse indirecte effecten van de Rotterdamse haven op basis van CBS-gegevens over internationale handel. Met voorwaartse indirecte effecten wordt bedoeld dat tevens rekening wordt gehouden welke economische activiteiten er mogelijk worden gemaakt in Nederland door de aanwezigheid van de Rotterdamse haven, zoals wederuitvoer via logistiek en distributie. Het Havenbedrijf verwacht de resultaten van deze aanvullende studie nog dit jaar te kunnen publiceren.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties