Erik de Neef is ‘de roeier’ van het jaar

6352-erik-de-neef-is-de-roeier-van-het-jaar

(Door Hans Roodenburg)

De ‘Havenman/vrouw van het Jaar’ is bijna de oudste nog bestaande onderscheiding die in Rotterdam te verdienen valt. In 1981 is die in het leven geroepen door de toenmalige Havenpersclub Kyoto, waarbij individuele maritieme en havenjournalisten van vrijwel alle kranten van Nederland lid waren. Na opheffing in 2010 van deze onafhankelijke specialistenclub van journalisten heeft de Stichting Havenman/vrouw dit eerbetoon overgenomen.


Het bestuur daarvan bestaat uit vier voormalige leden van de Havenpersclub Kyoto, de drie laatste gekozen Havenmannen, het laatst gekozen jong haventalent en drie sponsoren. Dit was de enige manier om het werk van onafhankelijke journalisten, die overigens danig van mening konden verschillen, voort te zetten.

Sponsoring (vrijwel het gehele havenbedrijfsleven en de semioverheid van de haven zijn betrokken) was nodig om de jaarlijkse kosten te financieren. De journalisten brachten in het verleden hun eigen bijdrage op, die zij al dan niet declareerden bij hun werkgever.

Foto: De gebruikelijke glazen champagne werden geheven door de voorzitter Frank de Kruif van de stichting en de nieuwe Havenman van het Jaar 2016 Erik de Neef (rechts). Foto © Gerrit de Boer.

Inmiddels zijn er in Rotterdam vele erebenoemingen voor wie iets bijzonders voor de stad doet. Van persprijzen tot ketelbinkies. Afgelopen maandag was het weer zover. Geheel naar traditie is op de tweede maandagavond van het nieuwe jaar gehuldigd voorzitter Erik de Neef (45) van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE). Een benoeming over 2016 tot havenman van het jaar die de stichting al begin december had aangekondigd. De Neef is opvolger van Ronald Lugthart van Rotterdam World Gateway (RWG).

KRVE is een bijzonder nautisch bedrijf in de Rotterdamse haven dat al sinds 1895 bestaat. Eigenlijk een soort arbeiderszelfbestuur. Uniek in zeker de haven en misschien ook wel in Nederland. Het bedrijf maakt volcontinu schepen met trossen vast aan de kades, de boeien en aan andere zeeschepen of weer los.

Vandaar ook dat zij ‘roeiers’ worden genoemd In de eerste decennia van het bestaan deed men dat nog met een roeiboot. Tegenwoordig met motorbootjes en na vervoer op de kades. Het werk blijf wél zwaar, maar vrouwen zijn tegenwoordig welkom. Als zij het fysiek niet aankunnen dan hebben zij een helder denkniveau.

Vrijwel de meeste werknemers (bijna 300) zijn lid van de KRVE. Bijzonder is dat zij vrijwel allemaal hetzelfde salaris krijgen en dat als het minder gaat met het collectief zij op hun jaarinkomsten moeten inleveren. Gaat het beter dan verdelen zij een deel van de winst, zoals aandeelhouders bij beursgenoteerde ondernemingen dividend opstrijken.

De havenmannen, die nog leven, poseerden afgelopen maandag gewillig bij elkaar. Tijdens de huldigingsvaartocht was er door Erik de Neef (midden) nog een vlootschouw georganiseerd. De meeste havenmannen uit het verleden waren daarin erg geïnteresseerd. Foto © Gerrit de Boer

Innovatie is een hoofdpunt. Iedereen denkt namelijk dat het werk – een tros over een bolder gooien of ervan losmaken – eenvoudig is. Maar daar komt meer voor kijken. Er komen hydraulische winchwagens, bij de grotere schepen diverse motorboten en walassistentie aan te pas. Er is ook enige hiërarchie nodig. De ‘roeiers’ dragen thans ongeveer 15 procent van hun jaarinkomsten bij aan nieuwe ontwikkelingen. Want daarin zit hun toekomst.

Volgens De Neef (45) – ‘ik ben op 16-jarige leeftijd door mijn ouders gedropt bij de roeiers op de Heijplaat’ - is dat soms wel moeilijk om duidelijk te maken aan het collectief. Eén keer heeft hij meegemaakt dat alle betrokkenen moesten stemmen waarna bleek de meerderheid vóór te zijn.

Gelukkig maar want vernieuwingen zijn hard nodig om het bedrijf op de wereldkaart te zetten. Het gaat in dit geval om het hydraulische systeem Shore Tension waardoor speciale installaties en zeeschepen niet meer in het ergste geval van de kades konden losslaan.

De Neef: ,,We verwachten dit jaar de honderdste Shore Tension, gemaakt op onze werf op het voormalige RDM-terrein op de Heijplaat, internationaal af te leveren. Er zijn ook regelmatig van ons mensen die de wereld over vliegen om onze nieuwe producten te begeleiden of om problemen met het vast- en losmaken van zee-installaties op te lossen.’’

Sinds 2015 is Erik de Neef bestuursvoorzitter van de KVRE. De meeste roeiers blijven vaak hun hele arbeidsleven in dienst van de KRVE.

'Frank als roeier': Een van de vele werkzaamheden van de KRVE.

Gerrit J. de Boer :
Mooi verhaal.

vrijdag 13 jan 2017

Hans Roodenburg :
Bij mij doet de mail het wel. Ik had het van mijn andere e-mailadres gestuurd. Komt wel in mijn bak ongewenst. Maar voor de rest is er niks mis mee. Dus stuur maar naar een van mijn andere e-mailadressen: hansroodenburg@kpnmail.nl

donderdag 12 jan 2017

Jan Tak :
Haha Hans,
Zit ik een verhaal te componeren blijkt het genoemde roodje@wxs.nl niet te bestaan nu jij weer :-))

donderdag 12 jan 2017

Hans Roodenburg :
Hallo Jan. Ik heb toch al genoeg openbare e-mailadressen. Dus stuur een mail naar roodje@wxs.nl. Dan krijg je een uitgebreid antwoord van mij terug. Ik kan inmiddels wel omgaan met spam, 'vissers' en andere onverlaten. Nooit van onbekenden een bijlage openen, blokkeren, wegflikkeren en een sterk antivirusprogramma helpen al erg veel. Ik garandeer je dat je e-mailadres in vertrouwen is. Ik kijk wekelijks naar 'Opsporing Verzocht'. Daarin zitten vaak nogal behoorlijk naïeve slachtoffers. Altijd zijn criminelen uit op kluizen, geld en juwelen.

woensdag 11 jan 2017

Jan Tak :
Natuurlijk klopt dat alleen moet je 2 nulletjes gebruiken als in het netnummer van Rotterdam :-) Mea Culpa
Wat betreft die watertaxi, ieder die daar vaart heeft een aandeel welke niet vrij verhandelbaar is, dus als je stopt bied je jouw deel aan bij de collega's.
Zoiets had ik tenminste begrepen.

woensdag 11 jan 2017

Hans Roodenburg :
Ik weet het niet. Ik weet wel dat www.watertaxi.nl mede is opgericht door iemand die vroeger eigenaar was van hotel New York. Hun site is niet erg mededeelzaam over de eigenaren en hun organisatievorm. In elk geval niet zo openhartig als de KRVE.
Ik geloof het overigens niet. Anders had ik het afgelopen maandagavond wel gehoord. Oud-havenwethouder Roel den Dunnen (een van onze havenmannen uit het verre verleden) vertelde mij al dat de KRVE ‘arbeiderszelfbestuur’ was en dat hij destijds als wethouder enorm onder indruk was van het werk en hun organisatievorm.

Iets anders: ik beschik tegenwoordig over je ware emailadres. Dat is bij ons afgeschermd. Maar ik kreeg de mail terug. Klopt het wel?

woensdag 11 jan 2017

Jan Tak :
Roeier één van de laatste ambachten in de haven gewoon met je 'klauwen" je brood verdienen, eerlijker kan het niet.
Respect voor deze mannen.(en nu dus ook vrouwen)

Zomaar een vraag Hans, de Watertaxi's die soms als horzels over de Maas scheren, dat is toch een opzetje van gepensioneerde roeiers? De organisatievorm, te weten een maatschap, is dacht ik identiek.
Of heb ik dit mis?

woensdag 11 jan 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Feyenoord, even slikken


Feyenoord kon in de Kuip,

Ook PEC-Zwolle niet verslaan,

En tegen Sjachtar Donesk uit de Oekraine,

Was de uitkomst om te grienen.

Je vraagt je af, doen ze nog een beetje mee,

Straks tegen Ajax en tegen PSV.


Geert-Jan Laan


  • Nieuw

  • Reacties