Kater na vuurwerk Havendagen

6205-kater-na-vuurwerk-havendagen

(Door Hans Roodenburg)

Foto hiernaast: De HANJIN ROTTERDAM nadert Hoek van Holland. Foto © Arjan Elmendorp www.wssrotterdam.nl

Na het feest van de Havendagen in Rotterdam afgelopen weekend, afgesloten met een prachtig vuurwerk, komt de kater. Het vervoer van containers over zee zit in een grote dip. Vooralsnog heeft de haven van Rotterdam er (nog) niet zoveel last van, maar dat kan wel komen. Evenals andere West-Europese havens.

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping, een bekend gezicht in de haven van Rotterdam en met een eigen kantoor aan de Waalhaven ZZ, staat op omvallen. Vorig jaar was er een nettoverlies van 425 miljoen Amerikaanse dollar en de schuldenlast bedraagt inmiddels 5 miljard dollar.


Reden voor huisbankier. De Korean Devolopment Bank, om de geldkraan dicht te draaien. In de Verenigde Staten is al faillissement aangevraagd. Her en der is er een schip aan de ketting gelegd. Sommige havens en terminals vrezen dat ze hun havengelden en tegoeden niet kunnen beuren.

Foto: Een professionele havenfotograaf heeft via zijn twitteradres @marcvanderstelt deze vuurwerkfoto verspreid. Bij hem zijn afdrukken te bestellen

Hanjin Shipping is met meer dan 180 schepen de grootste Zuid-Koreaanse rederij en actief in de droge en natte bulkvaart met ruim zestig bulkcarriers en een twintigtal tankers, waaronder twee VLCC's en vier grote LNG tankers.

De hoofdmoot vormt de containervloot, die opereert met een honderdtal eenheden, waarvan slechts een derde eigendom is en dus twee derde chartertonnage met veelal langlopende charters voor tot wel twaalf jaar.

Volgens voorzitter Cees de Keijzer van de World Ship Society Rotterdam Branch zal een eventueel faillissement een sneeuwbaleffect teweegbrengen. ,,De charterrates zullen op dit moment al niet meer betaald worden omdat er door de bank geen geld meer wordt verstrekt. Zo'n reder heeft dus wel fors geïnvesteerd in nieuwbouw met alle (rente)lasten, maar ontvangt niets (meer). Hoe lang hou je dat vol? Hanjin raakt bij faillissement van de betalingsverplichting af en de reder zit met zijn schip. Er waren al wel besprekingen gaande om de charterprijs te verlagen. Dat is in beider belang, maar een moeizaam proces.’’

Zo heeft bijvoorbeeld de Griekse reder Danaos dertien containerschepen langdurig vercharterd en de Duitse reder Peter Dohle vier van 13.000 TEU. Ook de grote Griekse rederij Navios voorziet al financiële problemen door de aan Hanjin vercharterde Capesize bulkcarriers van 180.000 ton draagvermogen.

Hanjin moet overigens wel de havenaanloopkosten, bunkers, stuwadoors en de passagekosten van het Suezkanaal en/of Panamakanaal betalen. Voor de haven Rotterdam lijken vooralsnog volgens De Keijzer nauwelijks gevolgen omdat de CKYHE Alliantie, waarin Hanjin zit, gewoon door blijft gaan.

Er gaan ook geruchten dat Hanjin Shipping een staatsrederij van Zuid-Korea gaat worden. Vrijwel ondenkbaar in Europa. Ook is het mogelijk dat Hyundai M. M., een andere Zuid-Koreaanse rederij, een deel gaat overnemen.

Op http://www.alphaliner.com/top100/ is te vinden dat Hanjin nog op de zevende plaats staat met een marktaandeel van 3 procent. Bovenaan staat de moloch APM-Maersk, waarin ooit de Rotterdamse rederij Nedlloyd is opgegaan, met een marktaandeel van 15,3 procent.

Vorige week woensdag 31 augustus 2016 vroeg Hanjin surseance aan.

De tarieven tussen China en de Verenigde Staten hebben de grootste klap opgelopen. Daar wordt een container van 40 voet (standaardmaat) voor 35 procent minder opbrengst getransporteerd dan een jaar eerder. Vrijwel alle grote containeroperators zitten in de rode cijfers. APM-Maersk maakte recent al een enorme winstdaling bekend in het tweede kwartaal.

Foto: De HANJIN HARMONY op de Euromax Terminal op de Maasvlakte in Rotterdam. Foto © Arjan Elmendorp.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Van een hele klas keerden vier leerlingen terug

(Door Hans Roodenburg)

De Stichting Loods24 en Joods Kindermonument kunnen nog wel even doorgaan met het plaatsen in Rotterdam van zogenoemde Stolpersteine. Dat gebeurt op verzoek. In de Tweede Wereldoorlog zijn er ruim 100.000 Joden in Nederland door de nazi’s vermoord. Vandaag en morgen worden er weer 35 Stolpersteinen geplaatst in Rotterdam.

Na Amsterdam en Den Haag was Rotterdam met circa 13.000 Joodse inwoners de derde stad met de meeste Joodse inwoners aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Van hen zijn er bijna 10.500 Rotterdammers vermoord in de nazikampen. Het merendeel woonde in het oude gebombardeerde centrum.

Vanaf het uitbreken van de oorlog werd de Joodse gemeenschap geconfronteerd met allerlei maatregelen. Volgens de site van de Stichting Loods24 moet men denken aan Joodse kinderen die naar eigen scholen moesten, het dragen van de Davidsster en borden met opschriften als ‘Joden niet gewenscht’ of ‘Voor Joden verboden’, die de Joodse inwoners van de stad steeds verder uitsloten.

De in totaal 35 Stolpersteine worden in deze dagen geplaatst in het trottoir voor huizen waar ooit Joodse Rotterdammers hebben gewoond. Het was hun laatste officiële woonadres. Iedere plaatsing is bijzonder want het gaat over mensen die ergens in Rotterdam hebben geleefd.

Inmiddels liggen er in Rotterdam meer dan 300 Stolpersteine. De kosten ervan zijn bijeengebracht vaak door kleine donaties van bezoekers aan het Museum 40 – 45 NU aan de Coolhaven.

Op de site http://www.yadvashem.org/ zijn namen van Rotterdammers terug te vinden.

Bijschrift foto: Van deze klas keerden vier leerlingen terug........


  • Nieuw

  • Reacties