'Maritieme club in haven goud waard!'

6021-maritieme-club-in-haven-goud-waard (Door onze verslaggever)
Eigenlijk had de 25-jarige World Ship Society Rotterdam Branch volgens voorzitter Cees de Keijzer zaterdag 16 april zijn gouden jubileum (50 jaar) moeten vieren. Want de zilveren club is in de Rotterdamse haven goud waard! Volstrekt onafhankelijk, eigenzinnig en niet afhankelijk van declaraties bij bedrijven voor de contributie (35 euro per jaar) van hun 325 leden. Ze zijn allen gewoon liefhebbers van schepen en de haven. Niet ingegeven door hun bedrijf.


De auteurs Hans Roodenburg en Cees de Keijzer (r.) reiken aan leden van het eerste uur Jan Rook en Wim Korndorffer het eerste boek ‘Mooie schepen en banen’ uit. Foto: Gerrit BoerDat bleek ook weer bij de viering van het jubileum. De meesten – vaak met partner – wisten tijdens de rondvaart in de haven van Rotterdam te vertellen op welke plaats we aan het varen waren en welke schepen er lagen of tot vaak zelfs waar ze vandaan kwamen.

Ontstaan
De Keijzer vertelde uiteraard over het ontstaan van de club ruim 25 jaar geleden. Ooit begonnen in een fabriek van pijpbeugels – toen toeleverancier van vooral de scheepswerven - in Krimpen aan de IJssel van Jan Rook.
Aan hem en een ander lid van het eerste uur, Wim Korndorffer, hebben de auteurs Cees de Keijzer en Hans Roodenburg het eerste boek ‘Mooie schepen en banen’ – alweer het vijfde in een serie – uitgereikt. Het derde lid Frans van der Stel uit de oprichting – en nog steeds trouw aan de club - was door verblijf in Singapore verhinderd. Alle leden van WSS Rotterdam Branch – de grootste ter wereld - kregen na afloop van de vaartocht tot hun genoegen een exemplaar.
Jan Rook is al met pensioen. Hij kwam in de fabriek van zijn vader die deze in 1930 oprichtte. Nu runnen zijn z’n zoon en een ander familielid de tent. Opmerkelijk is dat deze toeleverancier Rook & Zn B.V. (pijpbeugels en draadbeugels) van de metaalindustrie nog steeds bestaat. Volgens Jan Rook zijn er thans twaalf mensen in dienst.

De waarschijnlijk oudste (76 jaar) nog actieve reder van Nederland Henk Groen. Foto: Ries van Wendel de Joode‘Vakkundig’
Toen hij eigenaar was, waren het er zes. In het profiel van het bedrijf staat dat in de periode sinds 1930 ‘ons bedrijf zich heeft weten te ontwikkelen tot een betrouwbare en vakkundige partner voor veel constructiebedrijven, pijpleidingbedrijven, handelsondernemingen, installatiebedrijven, offshore-industrie en voor de scheepsbouw’.
Behalve mooie gefotografeerde schepen en unieke stukjes daarover staan in het boek twaalf bijzondere banen beschreven. Van bergingsinspecteur (de enige vrouwelijke ter wereld) tot een reder in de offshore.
De laatste is waarschijnlijk de oudste (76 jaar) nog actieve reder van Nederland. Elke dag komt Henk Groen nog op zijn familiebedrijf in Scheveningen. Hij is ooit begonnen in de ‘vetputten (machinekamers) van vissersschepen. Thans heeft hij zo’n twintigtal eigen schepen in Offshore, Guard & Support varen en zo’n dertig in charter.

In het boek vertelt Henk Groen dat hij heel veel heeft te danken aan zijn vrouw Maria. ,,Zij heeft mij altijd de goede richting opgeduwd.’’

Het boek is vanaf 16 april te koop voor €18,95 in de boekhandel (ISBN 978-94-91354-53-3) of online bij uitgeverij Coolegem Media via www.mooieschepenenbanen.nl.

Schrijf uw reactie








Type de code over: