Duidelijke voorboden voor groei

4856-duidelijke-voorboden-voor-groei

De ontwikkelingen in de wereldscheepvaart hebben direct gevolgen voor de Rotterdamse haven.
Voorzitter Cees de Keijzer van
www.worldshipssociety-rotterdam.nl, een club van scheeps- en havenverwanten en met 295 leden de grootste branche ter wereld, houdt dat bijna dagelijks in de gaten.
Hieronder zijn analyse.

(Door Cees de Keijzer)
Al vaker zijn positieve ontwikkelingen in de scheepvaart voorbode gebleken voor economisch herstel en als de tekenen ons niet bedriegen gaat het de goede kant op.


Het ziet er naar uit dat 2014 het jaar wordt waarin de scheepvaart verder aantrekt en het optimisme bewaarheid gaat worden.

Negentig procent
Het is genoegzaam bekend dat 90 procent van alle wereldhandelsgoederen per schip worden vervoerd. Als we daarbij terugblikken zien we dat vanaf de eeuwwisseling tot 2008 het aanbod van vervoersgoederen met meer dan het dubbele toenam tot 8,2 miljard ton. Hierbij verdubbelde weliswaar de scheepstonnage maar niet in gelijke tred met het ladingaanbod.

Beate Oldendorff. Foto Cees de Keijzer.

Door de schaarste aan tonnage vlogen de charterprijzen de pan uit en reders bestelden schepen waar dat maar mogelijk was en, koste wat het kost, tegen forse prijzen. Na de economische terugslag zakte in 2009 de mondiale handelsstroom in tot 7,4 miljard ton, dus met bijna 10 procent. De schaarste sloeg om in overcapaciteit en de (reis)charterprijzen werden gedecimeerd. Reeds bestelde schepen verwerden tot een onrendabele kostenpost.

Gunstig
Zeeschepen die voor langere tijd gecharterd waren zaten gunstig. Zo ook dus de ene reder wel en andere reder niet. Inmiddels ging wel heel wat ouder tonnage aan schepen naar de sloop maar desondanks bleef de wereldhandelsvloot alsmaar groeien.
In januari 2013 waren dat ruim 47.000 schepen (groter dan 1000 bruto ton) met ruim 1,6 miljard ton draagvermogen, internationaal aangeduid als dwt (deadweight tons). Een gemiddelde scheepsgrootte dus van 34.000 dwt. Bulkcarriers hebben hierin met 685 miljoen dwt (42 procent) veruit het grootste aandeel, gevolgd door olietankers met 491 miljoen (30 procent) en containerschepen met 207 miljoen (13 procent).

Bulkcarrier in slecht weer. Foto Cees de Keijzer.

In 2000 lag die verhouding nog opvallend anders, tankers 282 miljoen, bulkcarriers 276 miljoen en containerschepen 64 miljoen dwt. De droge lading en grondstoffensector is dus duidelijk de grootste groeimarkt.

Charterprijzen
Met de megatonnage van met name bulkcarriers van 400.000 ton en containerreuzen die het afgelopen jaar in de vaart kwamen wordt al snel de link gelegd met overcapaciteit. Voor de containervaart geldt dat (nog) wel maar de charterprijzen voor bulkcarriers trekken weer behoorlijk aan. Waar begin 2013 ‘Capesizers’ (schepen die via Kaap de Goede Hoop moeten varen) slechts $5000 per dag deden werden begin december al reizen afgesloten voor $20.000. Ook de ‘Panamaxen’ (geschikt voor het Panamakanaal) lopen al weer op tot rond de $15.000. Bij de tankers is de stijging zelfs uitzonderlijk te noemen. VLCC's deden medio 2013 amper €10.000 en daarvoor nog minder maar eind november ging dat bedrag ruim vijf keer over de kop. Zo werd op de PG (Perzische Golf) – Asia Pacific route de MEANDROS, een Griekse tanker van Livanos, afgesloten door ExxonMobil voor $52.743 per dag. n dezelfde periode bestelde Shell in Zuid-Korea 50 zogeheten MR (Medium-Range) tankers en BP, dat in januari al 13 Aframaxen*bestelde, 14 MR tankers.

Vertrouwen
Ook werd bekend dat China Shipping Group, Dalian Ocean Group en China Merchants Group al eerder een gezamenlijke order hebben geplaatst van niet minder dan 50 VLCC's.
Daarnaast zijn er ook nog een flink aantal minder omvangrijke orders geplaatst. Alles bij elkaar een duidelijk signaal dat men vertrouwen heeft in de toekomst.

De Meandros. Foto Cees van Noort

Hetzelfde geldt voor de groei van het ladingaanbod van droge bulk. Zo heeft Oldendorff Carriers uit Lübeck, van de schepen met EO in de schoorsteen (de E is van Egon die de rederij in 1921 oprichtte), in China 60 bulkcarriers in bestelling. Daarmee zal hun vloot, inclusief chartertonnage, met 503 schepen voor het eerst boven de grens van 500 uitkomen. Ook anderen en zeker de Grieken zijn zeer actief in de droge bulkvaart en in deze sector is dus eveneens sprake van het nodige optimisme.

Bescheiden
De rol van Nederland blijft in dit nieuwbouw en tonnagegeweld nogal bescheiden maar desondanks is ons land opgeklommen tot de 20ste plaats als het gaat om werkelijke rederij-eigenaren. Niet als vlaggenstaat want daar staan we op een schamele 27ste plek met 0,5 procent van de wereld deadweight tonnage. Panama is met 21,5 procent veruit de grootste, gevolgd door Liberia,Marshall Islands, Hong Kong en Singapore.
Bij het 'real ownership', dus ongeacht de vlag, staat Griekenland met 15,2% aan de top, gevolgd door Japan en China. Duitsland met 7,8 procent en Zuid-Korea met 4,6 procent staan daar al weer ver onder.
Nederland scoort 1 procent. Volgens de statistieken omvat die 1 procent in totaal 1207 schepen van 1000 GT (bruto ton) of groter waarvan 757 onder de nationale driekleur en 450 onder vreemde vlag.

Positief
Al met al positieve signalen en ontwikkelingen die een gunstig perspectief bieden voor 2014 en de jaren daarna. Wat de invloed zal zijn op de tankermarkt als de boycot op Iran wordt opgeheven blijft ongewis. Op de zwarte lijst staan alleen al 30 VLCC's van de Iraanse rederij NITC en die komen dan weer terug op de ruwe olietransportmarkt.
Medio 2015 gaat voor het Panamakanaal de Neo-Panamax limiet van 366 x 49 x 15,2 meter gelden en dat zal op de droge bulk- en zeker de containertrafiek zijn invloed hebben. Een invloed die nu al meer en meer gaat gelden is de Noordoostelijke doorvaart langs Siberië. In 2012 voeren 46 schepen op deze route en in 2013 was er een toename van meer dan het tienvoudige. Ze zijn er allemaal veilig doorheen gekomen, alleen de Arctic Sunrise van Greenpeace kwam in de problemen, maar dat is een ander verhaal.

* Afra is de afkorting van Average Freight Rate Assessment, een index voor het inschatten van het gemiddelde vrachttarief voor ladingpartijen van circa 100.000 ton.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De beste keeper


Zegt de bejaarde man aan de bar zo luid mogelijk:

‘Mijn vrouw is de allerbeste keeper van de wereld.

Zij is de enige die twee ballen tegelijk kan stoppen!’


Wim de Boek

  • Nieuw

  • Reacties