Van Willegen: Van ‘clown’ tot juwelier

4807-van-willegen-van-clown-tot-juwelier (Door Jim Postma)

Ooit wilde hij clown worden. Maar uiteindelijk werd hij juwelier. Toch heeft Martijn van Willegen (45) er de grootste lol in om af en toe toch weer voor clown te spelen. ,,Niets is dankbaarder dan om mensen te laten lachen,’’ zegt hij met pretogen. Onlangs is Van Willegen erin geslaagd een huzarenstukje te verrichten op de hoek van de Bergweg en de Schiekade. De totale verbouwing en restauratie van zijn monumentale pand door een miljoeneninvestering. En dit alles in crisistijd.


Sinds 2010 is hij er samen met zijn vrouw Cécile aan bezig geweest. Van 60 m2 is alleen de zaak al gegroeid tot 240 m2. Met een wel heel bijzonder interieurdesign op verschillende niveaus. ’s Avonds, als het hele woon- en winkelblok is verlicht, lijkt het op een ‘sprookjeskasteel’. Volgens de deelgemeente Noord is het met recht een ‘juweeltje’.

Als het hele woon- en winkelblok is verlicht, lijkt het op een ‘sprookjeskasteel’. Foto's: Rinus Vuik

Clown
Over zijn ambities ooit om clown te worden zegt Martijn van Willegen het volgende: ,,Ik was toen vijf jaar oud. Op die kleuter- en peuterschool moesten wij een tekening maken met de vraag: ‘Wat wil je later worden?’ Het was toen al op zo’n jonge leeftijd mijn grootste plezier om mijn klasgenootjes de slappe lach te bezorgen, in plaats van huilbuien zoals met pestkoppies.
In totaal werden er 600 tekeningen gemaakt. De een als brandweer, de ander als politieman of als dokter of verpleegster. Ik was de enige die een clown tekende, zoals clowns zijn. Aan de ene kant droevig en toch zo dat je er tranen met tuiten om kon lachen. Mijn clown won dus!’’

Ondernemer van het Jaar?
Insiders rondom het Rotterdamse stadhuis zeggen dat de juwelier met zoveel lef en durf in economische zware tijden hoge ogen gooit in de loop van het volgende jaar als kandidaat om ‘Rotterdams ondernemer van het Jaar' te worden.
Martijn van Willegen is vlak in de buurt geboren en opgegroeid in de voor hem zo bekende tegenover liggende Insulindestraat. Hij komt uit een juweliersfamilie, nu al weer de vijfde generatie. Zijn vader en moeder Arnold en Ingrid namen de zaak aan de Schiekade in 1970 over van de familie Kindermans. ,,Die hadden geen kinderen,'' zegt Martijn vrolijk, dus konden wij de winkel overnemen.'’

Praktische kunst
Voor de deur staan overigens twee kleurrijke beelden van Rotterdams kunstenaar Chris Ripken. Van Willegen: ,,Zelf ben ik kunstverzamelaar en het buitenwerk van Ripken spreekt mij aan, omdat het vaak ook een praktische functie heeft. Zoals in dit geval voor de veiligheid en tegen de zogenaamde ‘ramkraken’.’’

Voor de deur staan twee kleurrijke beelden van kunstenaar Chris Ripken. De beelden hebben ook een praktische functie zoals bescherming tegen 'ramkraken'.

Wie voor het eerst zijn gloednieuwe winkel binnenloopt komt in een soort van sluis terecht. Een beetje sciencefictionachtig, net of je naar een ander stralend zonnestelsel reist. Eenmaal binnen kijk je je ogen uit naar de zeeën van licht, kustwerken van sieraden en zo’n kleine duizend modellen aan horloges, vaak topmodellen. Van Willegen: ,,Alles in verhouding tot kwaliteit en prijs. Zo hebben wij kinderringetjes vanaf 9 euro en een fantastisch mooi horloge van zo’n 350 euro. Ja, wij hebben ze ook in de categorie van 5.000 en 6.000 euro en zelfs in smaak verfijnd voor 15.000 euro. Daarmee zijn wij niet de duurste, maar wel de leukste juwelier van Nederland.’’

Slachtofferhulp
Juweliers heden ten dage staan om de haverklap in de media als slachtoffer van steeds meer gewelddadige overvallen. Met soms zware verwondingen of erger vanwege niets ontziende schietpartijen. Martijn is dat zelf een keer overkomen toen hij nog als jongeman werkte bij een juwelier in Amsterdam. ,,Dat gaat nooit meer van je netvlies af,’’ zegt hij resoluut. ,,Maar als je daar niet overheen kan stappen, is het met je carrière in deze branche voorgoed afgelopen.’’
Van Willegen, wellicht vanwege zijn vroege instelling om clown te worden, is er de man niet naar om negatief te zijn of te blijven. Hij klimt haast als vanzelfsprekend uit het dal, het licht van de zon tegemoet. Sinds de tijd dat hij zelf werd overvallen, heeft hij zich aangesloten bij een zogenaamd ‘Zelfhulpteam voor slachtoffers van overvallen’.

Dankbaar
,,Het is uiterst dankbaar,’’ aldus Van Willegen, ,,om vanuit mijn eigen ervaringen slachtoffers zoals collega’s, andere vakgenoten, vrienden en kennissen daarin te kunnen bijstaan. Te vergelijken met de trauma’s van oorlogssoldaten en deze verschrikkingen te kunnen overwinnen. Daar ben ik zelf best een beetje trots op.’’
Onlangs wijdde het toonaangevende kleurrijke glossy horlogeblad ‘GentleMen’s Watch’ een twee pagina’s groot artikel aan deze puur Rotterdamse ondernemer. Daarnaast, ter gelegenheid van zijn omvangrijke renovatieverbouwing en uitbreiding van zijn winkelpand, heeft Martijn van Willegen een indrukwekkend boek uitgegeven met de simpele maar passende titel ‘De hoek om’.
Het boek bevat decoratieve eigentijdse zwart-wit fotografie van modellen met kleuren in goud van de sieraden en horloges. De fotografie van de sieraden is gedaan door Van Willegen zelf, al jarenlang een passioneel en kundig ‘hobby-fotograaf’.

Samen met zijn vrouw Cécile en architect Anet Goemans is Martijn Van Willegen gekomen tot een spectaculair en spannend interieurontwerp.

‘Open haard’
Samen met zijn vrouw Cécile en de Rotterdamse architect Anet Goemans is Martijn Van Willegen gekomen tot een spectaculair en spannend interieurontwerp waarin kosten noch moeite zijn gespaard. Elke afdeling van zijn zaak is een stukje decor om ‘u’ tegen te zeggen. Met creatieve decoraties, halogeen verlichting en zelfs een loungehoek met ‘open haard’, bijbehorende fauteuils en lederen zitbank.
Bezoekers worden er bijna letterlijk in de ‘watten gelegd’ met een kopje koffie en een culinaire surprise. ,,Nooit opgejaagd, altijd alle tijd van de wereld,’’ zo is het motto van deze juwelier.
Ook met geheel eigen collecties, zoals een zeer kleine oplage van slechts zeven exclusieve Christiaan van der Klaauw-horloges. Daarnaast zelfs ‘Ferrari-watches’ van het bekende automerk. Letterlijk dus ‘voor elck wat wils’. Bijzonder verfijnde smaken, maar dan heb je ook wat. Zeker voor absolute fijnproevers.

Aanrijroutes
De juwelierszaak van Van Willegen ligt midden in de aanrijroutes van en naar het centrum van Rotterdam en er is volgens hem altijd voldoende plek in de omgeving om te parkeren. Zijn klanten komen uit en rondom Rotterdam, Wassenaar, de Zeeuwse Eilanden, maar ook uit het buitenland. Tijdens de heropening van de aanwinst in de wijk kwamen er in drie dagen tijd zo’n 1200 nieuwsgierige klanten langs. En elke dag komen er nieuwe bezoekers bij.
Martijn van Willegen: ,,Vaak wordt mij de vraag gesteld waarom ik gedeelten van het oude pand niet gewoon gesloopt hebt. Nieuwbouw zou immers veel sneller en stukken goedkoper geweest zijn. Maar dan was de originaliteit van dit monumentale pand niet tot zijn recht gekomen. Wij zijn erg blij dat het dit geworden is. In mijn filosofie moet je in tijden van crisis niet als een struisvogel wegduiken. Integendeel. Juist dan moet je rechtop gaan staan als een uitermate leergierig stokstaartje!’’

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

De beste keeper


Zegt de bejaarde man aan de bar zo luid mogelijk:

‘Mijn vrouw is de allerbeste keeper van de wereld.

Zij is de enige die twee ballen tegelijk kan stoppen!’


Wim de Boek

  • Nieuw

  • Reacties