Weer passagiersschip uitgeweken

4622-weer-passagiersschip-uitgeweken (Door Cees de Keijzer)

Het belang van de Rotterdamse haven is in vele opzichten onmiskenbaar. Niet alleen voor de nationale economie meer ook voor het ‘hinterland’, zoals dat in goed Nederlands heet.
Qua goederenvervoer spelen daarbij zeevaart en binnenvaart de belangrijkste rollen in nagenoeg alle ladingsectoren.


Uitzondering voor Rotterdam is echter de aan- en afvoer van passagiers.

Beroep
De trafiek op de Cruiseterminal stelt niet veel voor en ook Rijncruises vanuit Rotterdam zijn er niet of nauwelijks. Toch wordt zo nu en dan ineens een beroep op Rotterdam gedaan en dan moet je er, weer of geen weer, klaar voor zijn.
Op 18 april van dit jaar was Rotterdam dat niet echt. Vanwege de sterke windvang vond de kapitein van het 252 meter lange passagiersschip AIDAluna passage door de sluizen van IJmuiden te riskant. Komend vanuit Zeebrugge wilde men uit voorzorg liever ‘deviëren’ naar Rotterdam.
Een ligplaats op de cruiseterminal kon op korte termijn niet geregeld worden en het schip ging naar een, voor een passagiersschip, nogal ongelukkige plek op de 'oude' Maasvlakte 1.

Lering
Kennelijk is er lering uit getrokken want nu lukte het wel. Op de cruiseterminal lag 27 juli nog de ROTTERDAM die vertrok naar het Noorse Bergen en 28 juli lag daar onverwachts de MSC MAGNIFICA, komend vanuit het Noorse Geiranger.
Foto’s: World Ship Society Rotterdam Branch (bij de inleiding een tanker in de zeesluis IJmuiden).

Ook deze kapitein wilde, nu vanwege de onweersverwachting, geen risico bij passage door de sluizen. In de nacht van 27 op 28 juli moeten dus beide schepen elkaar ter hoogte van IJmuiden zijn tegengekomen. In de ochtend van zondag 28 juli liep om 06.25 het 294 meter lange cruiseschip Rotterdam binnen en twee uur later lag ze aan de Holland Amerikakade.
In de middag om 15.00 vertrok ze weer met een ‘lading’ van 2000 passagiers naar Hamburg. Voor de MSC MAGNIFICA overigens niet de eerste keer dat er werd ‘gedevieerd’ want op 30 april kon men niet terecht op de Passagiers Terminal Amsterdam vanwege de festiviteiten rondom de koningskroning.
Het schip week toen uit naar de Amsterdam Container Terminal waar verder weinig is te beleven.

Druk
De Mediterranean Shipping Company had in Rotterdam wel een drukke dag want de containerschepen MSC ATHOS (lengte 300 meter en 8800 TEU in de standaardmaat van twintigvoetcontainers), komend van Las Palmas en MSC RAFAEL (lengte 244 meter en 3300 TEU), komend van Hamburg, liepen die zondag om 11.10 respectievelijk 14.35 uur binnen.
Daartussendoor vertrok nog de MSC ATLANTIC (lengte 237 meter en 2668 TEU) met bestemming Sint Petersburg. Mediterranean Shipping Company is na A.P. Møller-Maersk de tweede containerrederij ter wereld.
Goed voor de klantenbinding om zo een passagiersschip te accommoderen, misschien volgen er meer.

Cees de Keijzer is voorzitter van World Ship Society Rotterdam Branch (www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Bob Iken :
Beste Cees,
De zinsnede "Kennelijk is er lering uitgetrokken" behoeft nadere uitleg. Op alle fronten vanuit Cruise Port Rotterdam (CPR) is getracht om het schip aan de Holland-Amerika kade te krijgen. Echter, de terminal is geen eigendom van CPR en heeft derhalve niet het alleenrecht tot gebruik. Door een andere organisatie was er die dag een grootschalig evenement gepland en dat kon, organisatorisch, niet meer worden geannuleerd. Dat was de daadwerkelijke reden waarom het cruiseschip niet naar de HA-kade kon komen.

Tenslotte: op Facebook kan je nu ook Cruise Port Rotterdam vinden. Wordt al aardig gevuld met foto's.

Saluut,
Bob Iken

maandag 29 jul 2013

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De beste keeper


Zegt de bejaarde man aan de bar zo luid mogelijk:

‘Mijn vrouw is de allerbeste keeper van de wereld.

Zij is de enige die twee ballen tegelijk kan stoppen!’


Wim de Boek

  • Nieuw

  • Reacties