Hoe superijdeltuiten vaak bedrijven naar de knoppen weten te helpen

In een onlangs verschenen proefschrift van mevrouw Antoinette Rijsenbilt onder de titel ‘CEO-narcisme.

Metingen en impact’ bij de Erasmus universiteit in Rotterdam wordt – zoals Hans Roodenburg al op deze website meldde - de vinger gelegd op de soms superijdeltuiterij waarmee toplieden heel wat ondernemingen en ook andere organisaties naar de knoppen hebben geholpen.


Onlangs was ik in de gelegenheid bij de opleiding Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen een inleiding bij te wonen door Jeroen Smit, auteur van het boek ‘De Prooi’ met als ondertitel ‘Blinde trots breekt ABN AMRO’.

Een bestseller waarvan meer dan 200 duizend exemplaren zijn verkocht. Eerder maakte hij naam met een even goedgeschreven boek over de bijna ondergang van AHOLD.

Je kunt er eigenlijk kort over zijn. Het is zo. Maar waar Smit misschien nog te weinig aandacht aan besteedt is dat zeer vaak deze superijdeltuiten nog lang en vaak te lang in de media zijn bewierookt.


Ze worden ook niet zomaar zo ijdel. Zo heb ik toen hij nog maar kort de baas was van AHOLD in Davos Cees van der Hoeven en zijn toenmalige echtgenote meegemaakt als een aardige, hartelijke en ook humoristische man. In de bus van de Hollandse avond in Klosters terug naar Davos hield hij leuke toespraakjes en zong vrolijke Antilliaanse liedjes. Volgens Jeroen Smit was hij in zijn latere periode onuitstaanbaar. Hij waande zich een soort half god en omringde zich met een hofhouding van ja knikkers. Een keer teruggetreden beklaagde hij zich erover dat zijn voornaamste probleem was dat hij nu geen auto met chauffeur meer had.

Ooit kreeg de Nationale Nederlanden in Rotterdam de beleggingsafdeling een nieuwe directeur. Hij halveerde ongeveer de afdeling en liet abonnementen op De Telegraaf en de roddelbladen nemen onder de woorden: ,,Wanneer deze ijdeltuiten vaker dan een keer per jaar in Stan Huygens Journaal voorkomen of regelmatig met hun nieuwe stoeipoes in de roddelbladen, dan gaan we gelijk verkopen.”

Dat geldt trouwens ook voor de nog steeds prestigieus lijkende Koning Willem 1 prijs voor ondernemers. Kijk die lijst maar eens na.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Who wants to live forever?


(Op vrijdag 1 februari 2019 publiceerden we deze kopstoot van Jim voor het eerst....)


Hier op ons aller planeet Moeder Aarde

heeft de hele en complete mensheid

op aarde maar één keus:

Or : We learn to live all together,

Or: We will all die together


Take your pick.

There will be absolutely no other way.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties