Geert-Jan Laan

Al die willen te kaper varen, moeten mannen met baarden zijn.

Wat is dat toch weer een gezeur over wat mag en niet mag in de strijd tegen de Somalische zeeschuimers.

Onze natie is gegrondvest op de kaapvaart. Loop eens door het Amsterdams Historisch Museum. De zogenaamde kaapvergunningen sieren vele wanden. In Amsterdam is een tunnel naar hem genoemd, in Delfshaven staat al jaren een standbeeld van hem: onze grootste kaper Piet Hein.

Voor onze jongere lezers. Piet Hein was geen Johnny Depp, de piraat in de Hollywood producties over de zeerovers. De Nederlandse marine boekt af en toe een succesje in die verre wateren. Maar wanneer de piraten geen Nederlands schip hebben aangevallen gaan ze weer vrijuit. Een zilvervloot hebben ze nog niet binnengebracht.

Gelukkig zijn er nog wel Nederlanders die over de VOC- mentaliteit beschikken. Edward Heerema, telg uit het geslacht van de voormalige, ooit bij de SS dienende offshore koning Pieter Schelte , gaat zijn kostbare pijpenleggers en ander varend materieel beveiligen door gewapende voormalige Israëlische militairen mee te laten varen. Edward Heerema heeft overigens niets meer te maken met het huidige Heerema concern. Hij werkt onder de naam Allseas een bedrijf dat in Zwitserland is gevestigd. Zijn schepen varen onder Panamese vlag. Eind vorig jaar zijn nog Kamervragen gesteld over Nederlandse subsidie aan de bouw van een gigantisch schip, waarmee olie en gasplatforms uit zee kunnen worden verwijderd. De oorzaak van het relletje was dat Edward dit nog te bouwen schip de naam van zijn vader had gegeven. Zoals hij zelf heeft gezegd: “Vanwege zijn grote verdiensten voor de offshore.”

Maar voor de Nederlandse strijdkrachten en dan vooral voor de mariniers en de commando’s moet het toch een uitdaging zijn met harde hand de piraterij op zee te bestrijden. Vooruit het zeegat uit. Net als de oude VOC. Er is nog een manier.

In de Tweede Wereldoorlog voeren de geallieerde koopvaardijschepen in konvooi beschermd door marineschepen in de strijd tegen de Duitse onderzeeboten. Verzamel de schepen onder Nederlandse vlag ergens in de Rode Zee. De Koninklijke Marine met twee of drie schepen er om heen dan onder leiding van een Schout bij nacht in konvooi door de gevaarlijke wateren. Dan kan Edward Heerema zijn schepen ook weer onder Nederlandse vlag brengen. Lees verder

De echte crisis

Hotel Atlanta, aan de Aert van Nesstraat in het centrum van Rotterdam heeft het bombardement en de daaropvolgende sloop[...]

Leve de NAVO

De NAVO is ongeveer een kleine 60 jaar jonger dan ik. Het scheelt dus niet veel. Wat was de NAVO ook al weer? De afkort[...]

Een aandenken genaamd syfilis

Den Briel. Of Brielle. Maakt niet uit. Daar is uiteindelijk de beslissende slag geleverd waardoor ons land nog steeds a[...]

Het bejaardenbevrijdingsfront

Sinds ik in mei vorig jaar – in tegenstelling tot te veel voormalige vrienden en collega’s – de leeftijd van 65 j[...]

Burgemeesters naar Den Haag

Soms komen de wijzen niet uit het Oosten, maar uit het Noorden. In de Ondernemersbijlage van het Dagblad van het Noorde[...]

De Glazen Stad

De tuinders van het Westland zijn bijzonder bekwame, maar ook keiharde ondernemers. Ik weet ook vrijwel zeker dat zij m[...]

Liegen loont

De Deense hoogleraar prof.dr. Bent Flyvbjerg, sinds enige tijd verbonden aan de TU in Delft, heeft jarenlang wereldwijd[...]

Pleinvrees

Soms denk ik. Wat jammer toch dat we de tachtig jarige oorlog hebben gewonnen. Want stel dat de Spanjolen hadden gewon[...]

A kiss is just a kiss…

Casablanca en Valentijnsdag In de Britse krant Daily Telegraph werd afgelopen maandag melding gemaakt van een Amerikaa[...]

Een rookverbod op het zebrapad

Wie dacht dat nu de strijd om het rookverbod in de horeca hoog is opgelaaid de gereformeerde Taliban die over ons regee[...]

Social media

KOPSTOOT

Huis van Erasmus wil ster naar Erasmus vernoemd zien


Op 18 september heeft het bestuur van Huis van Erasmus bij het Nationaal Comité voor de naamgeving van de verre ster HAT-P6 en haar planeet HAT-P-6b de namen ervoor voorgesteld. Ons bestuur heeft allereerst het gevraagde thema waaronder deze naamgeving zou moeten passen, vastgesteld, zodat in een later stadium de namen voor nieuwe planeten in hetzelfde stramien kunnen passen. Ons thema luidt: kosmopolitisme.

Desiderius Erasmus geldt als de grootste Nederlander aller tijden. In het Europa van zijn tijd stond Erasmus ‘wereldwijd’ bekend en was “Heel de wereld is mijn vaderland” zijn lijfspreuk. Erasmus was een sterk pleiter van de vorming van wereldburgers die uitgaan van de vrije dialoog, het kritische denken, tolerantie, respect en verantwoordelijkheid. Universele idealen die het nog steeds waard zijn om uit en over te dragen. Erasmus’ kosmopolitisch denken stond bij hem hoog in het vaandel. Zijn kosmopolitisme is een begrip dat nog steeds waard is om wijdverbreid bekend en verspreid te worden. “Heel het heelal is mijn ruimte”.

Vandaar dat ons bestuur de volgende namen heeft voorgesteld:

Voor de ster HAT-P-6: Erasmus
Voor de planeet HAT-P-6b: Cosmopolitan (kosmopoliet)

Na 30 september 2019 gaat het Nationaal Comité alle inzendingen beoordelen en maakt een selectie. Die zal vervolgens aan de Internationale Astronomische Unie (IAU) worden overgedragen. Gaat ook de IAU met het voorstel akkoord, dan volgt in oktober ronde twee. Tijdens deze ronde mag het Nederlandse publiek gaan stemmen. In december zal de IAU bekend maken met welke namen HAT-P-6 en HAT-P-6b door het leven zullen gaan.

Namens Huis van Erasmus, www.huisvanerasmus.nl

Rein Heijne, bestuurslid

Foto HAT-P-6 – de grote ster in het midden: aladin.u-strasbg.f

  • Nieuw

  • Reacties