De D66 geschiedenis canon

8065-de-d66-geschiedenis-canon (Door Ronald Sörensen)

Ik houd mijn hart vast, omdat minister Van Engelshoven heeft bevolen de geschiedenis canon te herschrijven. Meer aandacht in de canon en dus de leerboeken voor de keerzijde van onze geschiedenis en voor diversiteit; die beide m.i. al erg (te) veel aandacht krijgen.

Toen Alva De Nederlanden in 1568 binnentrok liet hij direct 20 edelen onthoofden. Daarna richtte hij een speciale rechtbank op de “raad van beroerten” die 1100 mensen vanwege hun ketterse geloof ter dood liet brengen. De brandstapels, galgen en schavotten konden niet worden aangesleept.

Vier jaar later escaleerde het conflict nog verder toen steden al of niet door geuzen gedwongen voor Willem van Oranje kozen. De steden Bergen, Mechelen, Zutphen en Naarden werden daarna helemaal uitgemoord. Duizenden kinderen, vrouwen en mannen verloren het leven.

Later zouden in Haarlem, Oudenwater, Zierikzee en vele steden in de Zuidelijke Nederlanden (nu België) bloedbaden onder de bevolking volgen. Naast rebellie tegen de koning werd de meeste slachtoffers ten laste gelegd, dat ze ketters (protestants)waren.

Ik herhaal deze verschrikkelijke gebeurtenissen, omdat ze voor een groot deel in de vergetelheid zijn geraakt. Zelfs in de betreffende steden wordt niet ieder jaar dit aspect uit hun verleden herdacht.

Wat wel ieder jaar officieel wordt herdacht is de moord op de martelaren van Gorkum. In 1572 werden 19 geestelijken uit Gorkum door de geuzen vernederd en daarna opgehangen in Den Briel. Een daad, waar Willem van Oranje, die bevolen had de gevangenen vrij te laten, terecht schande over sprak.

Resumerend. 19 Katholieken werden vermoord en daarna heilig verklaard, maar duizenden onschuldige kinderen, mannen en vrouwen die vermoord werden zijn vergeten. Merkwaardig!

De heiligverklaring vond plaats in 1867 in een periode toen een einde werd gemaakt aan de achterstelling van het Katholieke volksdeel. Het geschiedenisonderwijs was nog zo protestants, dat vanuit Roomse kringen werd aangedrongen ook hun historisch leed te melden. Vandaar de disproportionele aandacht dat – tot op de dag van vandaag – aan de 19 martelaren van Gorkum wordt gegeven.

Een aantal jaren geleden werd in politiek correcte kring gewezen op de rol van Marokkanen bij de bevrijding van Nederland, nadat met herdenkingskransen was gevoetbald. Misschien kregen de “voetballers” dan wel respect. Uiteraard kon men weten, dat na zo’n suggestie onderzoek komt c.q. geschiedenis wordt opgerakeld.

De Marokkaanse troepen waren koloniale (later Vichy) troepen, die Marokko mede namens Frankrijk bezetten (nu collaborateurs genoemd) en die zich actief verzetten bij de Amerikaanse invasie in Marokko op 8 november 1942. Alleen bij de verovering van Monte Casino speelden Marokkanen een rol, om zich later zeer negatief te gedragen t.o.v. de Italiaanse bevolking. Sommigen werden door de geallieerden zelfs wegens wangedrag veroordeeld en gefusilleerd.

Wat kunnen we uit deze twee politieke ingrepen in onze geschiedschrijving leren?

Overheid houdt je verre van je politiek geïnspireerde ingrijpen en laat geschiedschrijving aan historici over. Ook dan zal het gekleurd zijn, maar door het hanteren van falsificatie principe van Popper (geef anderen de mogelijkheden je onderzoek te controleren en eventueel te verbeteren) zal de waarheid altijd in het midden komen te liggen en niet in een partijdige “weg met ons“ D66 schoot geworpen worden.

Mark Sakloo. :
Dit waren de gruwelijke feiten:
"Duizenden Noord Afrikaanse militairen trokken na de slag om Monte Casino door de heuvels, vermoorden de Italiaanse mannen en jongens en verkrachten hun vrouwen en dochters. Meer dan 2000 vrouwen, waaronder zeer jonge kinderen, werden verkracht en de kelen afgesneden" CITAAT.

Tja men kan ook niet anders verwachten van dit volk van moordenaars en krankzinnigen;mensen in de buurten waar deze figuren ook wonen kunnen er van mee praten;met dank aan Den Haag.

zaterdag 08 jun 2019

Jan Tak :
Nog even Ronald want voor mij loop je hier te simpel overheen:
"Alleen bij de verovering van Monte Casino speelden Marokkanen een rol, om zich later zeer negatief te gedragen t.o.v. de Italiaanse bevolking"

Dit waren de gruwelijke feiten:
"Duizenden Noord Afrikaanse militairen trokken na de slag om Monte Casino door de heuvels, vermoorden de Italiaanse mannen en jongens en verkrachten hun vrouwen en dochters. Meer dan 2000 vrouwen, waaronder zeer jonge kinderen, werden verkracht en de kelen afgesneden"

Zie de film "La ciociara"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marocchinate

zaterdag 08 jun 2019

Jan Tak :
Lees dit verhaal en we weten wel beter|:

https://legacy.gscdn.nl/archives/images/Marokkanen_Vochten_Niet_in_Zeeland-HPDeTijd.pdf

vrijdag 07 jun 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Joost Swarte in de Kunsthal & Meijer Wery op de Oude Binnenweg


Fotograaf Wim de Boek stuurde ons ter gelegenheid van de expositie van tekenaar Joost Swarte in de Kunsthal - zie elders in deze krant - een foto toe van de muurschildering van jazzsaxofonist Meijer Wery, die aan de Oude Binnenweg hangt. De muurschildering werd onthuld in 2017 en is gemaakt door Joost Swarte. Sinds 2013 verschijnen op en rond de Oude Binnenweg regelmatig portretten van overleden Rotterdamse jazzmuzikanten. Samen vormen ze een ‘jazzy’ route over de meest Rotterdamse straat van Rotterdam.

In de jaren dertig was Meijer Wery was saxofoondocent aan de Muziekscholen Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst (directeur Willem Feltzer). Het muzieklyceum van Willem Feltzer startte in april 1929 als eerste in Nederland een jazzopleiding met o.m. Meijer Wery en trompettist Eddy Meenk als jazzdocenten.

In het begin van de jaren dertig maakte Meijer Wery deel uit van The Famous Band van de slagwerker en accordeonist Philip Willebrandts. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Meijer Wery basklarinet in het Joods Symfonieorkest en wist hij te ontsnappen uit de Hollandsche Schouwburg waar de joden werden bijeengebracht om op transport gesteld te worden naar de vernietigingskampen. Nadat het hem gelukt was zich als ‘half jood’ te laten registreren, kon hij gaan werken bij het Goois Symfonieorkest. Meijer Wery overleed 14 oktober 1978 op 86-jarige leeftijd in Rotterdam.

Zie ook: http://www.r-jam.nl/portfolio/meijer-wery-door-joost-swarte/ en www.kunsthal.nl

Foto van de muurschildering is van Wim de Boek.

(van de redactie)

  • Nieuw

  • Reacties