Mind your step, mind your step

8046-mind-your-step-mind-your-step (Door Ronald Sörensen)


Dat mateloos irritante zinnetje hoor je iedere keer als je weer gebruik moet maken van Schiphol. We horen het als we op de loopband staan richting vertrekpoort (gate); tenminste als die loopband werkt. Of het toeval is of niet, onze vertrekpoort is altijd heel ver weg, zelfs als we met een gerenommeerde maatschappij vliegen.

Wat ook zo ‘fijn’ aan Schiphol is: bagage afgeven via zo’n zigzaglijn in vertrekhal 3 (Terminal) en door de beveiliging weer via zo’n zigzaglijn in vertrekhal 1.

Daarvoor hebben we eerst onze auto geparkeerd op de gigantische parkeerplaats, waar we na de vakantie ongeveer net zoveel kwijt zijn aan parkeergeld als aan de vliegkosten. Nel en ik gebruiken de trein niet meer, omdat we ooit een wisselstoring hebben gehad en via Amsterdam Duivendrecht veel te laat aankwamen, zodat we de hele ergerlijke wandeling min of meer snelwandelend moesten afleggen.

We nemen sinds die ervaring ook altijd ruim de tijd. Liefst drie uur. Dan kunnen we op ons gemak een kop koffie nemen, maar meestal staat er een flinke rij en zijn de tafeltjes niet afgeruimd. Dan heb ik het niet eens over de kosten!

Bij aankomst na de vakantie herhaalt zich het hele wachten en lopen. Wachten op de bagage. Wachten op de bus naar de parkeerplaats en zoeken naar de auto.

Nel en ik hebben er iets op gevonden. Wij vliegen indien mogelijk niet meer via Schiphol. Sterker wij laten onze vakantiebestemming bepalen door de vluchten, die je via Rotterdam – The Hague Airport (Zestienhoven) kan nemen en dat zijn er verrassend veel. De laatste keer zijn we naar Wenen gegaan (aanrader) en hopelijk vliegen we binnenkort naar Faro (Portugal).

We moeten slechts een uur van tevoren aanwezig zijn. Parkeren is geen probleem en anders is een taxi betaalbaar. Vanaf de parkeerplaats loop je in een paar minuten naar de vertrekhal, waar meestal een kleine rij staat. Daarna vliegensvlug door de beveiliging en in de gezellige bar op de eerste verdieping al naar gelang het tijdstip van vertrek een drankje of een kop koffie drinken. Een plezierige bijkomstigheid is het feit dat je dat kan doen in de vertrekhal. Plek in het vliegtuig zoeken gaat ook sneller, omdat het via twee ingangen kan.

Terug word je bijna ingehaald door je koffers en sta je binnen een kwartier naast je auto of taxi. Fantastisch.

Wat ons betreft dus hartstikke goed dat Zestienhoven. Wij mogen dat zeggen omdat de aanvliegroute bij westenwind over ons huis loopt. De vlieggeluiden nemen we graag voor lief en klagen niet, want we hadden het kunnen weten toen we verhuisden. Trouwens de boven onze wijk heel actieve politiehelikopter maakt veel meer lawaai.

Voor ons gepensioneerden, die ons hele leven hard gewerkt hebben, is Zestienhoven een uitkomst, als we een trip willen maken of als we op een welverdiende vakantie gaan. Ontspannen vertrek en ontspannen aankomst. Heerlijk!

Groen Links in onze stad wil het vliegveld sluiten.

200 passagiers in een vliegtuig vervoeren geeft klaarblijkelijk minder uitstoot dan met 100 auto’s naar de plaats van bestemming rijden, toch? Nu hebben ze in de coalitie slechts één stem meerderheid, dus het wordt moeilijk, maar linkse milieufanaten zijn bereid alles, inclusief democratische principes, op te offeren om hun wil door te drukken.

Dus bij de volgende verkiezing: ‘Mind your vote, mind your vote’

Arie Torcque :
Ja Jeroen, het is bijna ongelooflijk maar het is nategaan welke en wanneer er in 010 een sovjet onderzeeer op de parkkade was afgemeerd, moet in 55/56 geweest zijn.
Je moet trouwens niet vergeten dat de uitzondering gemaakt werd voor de schoolkrant.

donderdag 30 mei 2019

Jeroen Waardenburg :
Goh... Jeroentje Kapoentje, daar zeg je toch wat een onderzeeboot, nou laat ik je vertellen dat ik als 15 jarige met m'n vriendje en medeleerling Bram Catsman tevens redacteur van de schoolkrant op een echte Russische onderzeeer bengeweest, .

Zo zie je maar weer Jeroen, hoe een koe een haas vangt CITAAT.

Arie de Barie;het zou natuurlijk mogelijk zijn maar dan heb je wel geluk gehad over het algemeen werden Sovjet oorlogschepen geweerd uit de havens van de Nato.Voorts is deze kapitein buiten zijn orders getreden,want het mocht niet wat hij deed.

De trein van Hoek van Holland naar Vladjievastok (deze lijn bestaat niet meer ) stond in HvH op een eigen spoor wat afgesloten was je kwam er niet bij. Dus als het waar is op de Sovjet onderzee boot en dan nog een hapje eten ook, is een mooie belevenis.
Inderdaad ...je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

donderdag 30 mei 2019

Jan Tak :
Durf er haast niet meer voor uit te komen en vertel het aub niet verder maar... ik werkte midden jaren '60 voor het Marine Electrotechnisch Bedrijf op de kruiser "Zeven provincién" en de onderzeeboot "Zeehond" op de RDM werf.

Beide schepen waren Nederland na de oorlog in de "mik" geschoven door onze bevrijders met het idee "doen jullie ook maar eens wat" voor de vrijheid en de RDM zei natuurlijk geen nee.
Die kruiser is later verkocht aan Argentinië de onderzeeër is, kort hierna, gesloopt


Voor mij was het een luizen baantje en dat was goed te combineren met mijn avondschool.

donderdag 30 mei 2019

Arie Torcque :
Goh... Jeroentje Kapoentje, daar zeg je toch wat een onderzeeboot, nou laat ik je vertellen dat ik als 15 jarige met m'n vriendje en medeleerling Bram Catsman tevens redacteur van de schoolkrant op een echte Russische onderzeeer bengeweest, de boot lag aan de parkkade naast de uit of ingang (licht er aan hoe je het bekijkt) van de Maastunnel, op uitnodiging van de Kapitein hebben we er zelfs gegeten, helaas mochten we er geen foto's maken, maar we (altans Appie) hebben er wel een mooi verhaal van gemaakt.

Zo zie je maar weer Jeroen, hoe een koe een haas vangt

woensdag 29 mei 2019

Jan Tak :
Jij je zin, heerlijk vlieg-gemak op Zestienhoven.

In november 2018 was ik weer eens op Rotterdam Airport. Toen leek het alsof er een bom was ontploft, de gehele restauratie was gesloopt alsook het winkeltje. Koffie was er alleen uit een automaat, meer was er niet en het aantal tafeltjes om je beker op te zetten waren op één hand te tellen, de vloer was ruw beton en ook de plafonds waren er uit.
WAT EEN PUINHOOP.
Verbouwing geeft een hoop rommel en overlast maar wat ik daar zag was om te treuren.
Zo dat was het eerlijke verhaal
Zoiets als tijdens de verbouwing gaat het vliegen gewoon door, inderdaad maar dit was wel het andere uiterste, wat een goedkope vertoning en nog eens een afgang voor Rotterdam.
Die hele ellende zal tot medio 2020 duren.
Zal eerlijk zeggen dat ik me als Rotterdammer plaatsvervangend schaamde.
Nou jij :-)

dinsdag 28 mei 2019

Jeroen Waardenburg :
Een ander verhaal:
Toen ik pas op Schiphol werkte was het natuurlijk als een kind in de speeltuin, alles bekijken en proberen.CITAAT.

Tja en maar denken dat de mensen hier deze leugens geloven.
Als iemand hier zou vertellen; ben onderzeeboot commandant geweest is Jan het ook geweest.

Maar goed het ging over vlieggemak;het heerlijk vlieggemak van de Luchthaven Rotterdam.

dinsdag 28 mei 2019

Jan Tak :
Een ander verhaal:
Toen ik pas op Schiphol werkte was het natuurlijk als een kind in de speeltuin, alles bekijken en proberen.

Zo stond er in hangar 10 een toestel dat we moeten wegen ivm met de balance.
Als nieuweling duik je dan, uit nieuwgierigheid allereerst in de cockpit om alles te bekijken. Naast alle knopjes en lichtjes zat er ook een slingertje en dom genoeg moest ik dat even proberen. Hup een paar slagen naar links en tot grote schrik gaat het toestel naar voren richting de wand.
Paniek hohoho, snel draaide ik weer naar rechts en het toestel stopt, maar eerlijk gezegd snapte ik er niets van, wat was dit voor een gek slingertje?

Even later kwam ik er achter dat het toestel met de "pushtruck" nog een paar meter naar voren was getrokken anders konden de hangardeuren niet dicht. Nou mijn hart klopte van schrik bijna uit mijn borstkas, nooit meer durven spelen.

En dat rare slingertje? Dat diende om igv nood brandstof te kunnen lozen. Ik heb daarna nooit meer met de knopjes gespeeld (-:

dinsdag 28 mei 2019

Jan Tak :
Hierop is het spreekwoord van toepassing: "If you pay peanuts, you get monkey's"
Maar het is erger als je een aangeschoten piloot in de cockpit krijgt, op Schiphol worden daarom vrijwel standaard en zonder aanziens des persoon, blaastesten uitgevoerd.
Hoe de score nu uitvalt weet ik natuurlijk niet, maar in de jaren '70 was het bij sommige nationaliteiten vast pardoel. 'S nachts doorzakken in het hotel en daarna 's ochtens weer aan het werk, dat ging nog weleens mis.
Flight cancelled.

dinsdag 28 mei 2019

Arie Torcque :
Nog een reden om niet te vliegen

https://www.facebook.com/mariaangel.pujante/videos/855749784539644/?t=105

dinsdag 28 mei 2019

Arie Torcque :
Vlieg angst Jan, ach kom nou,.. ik doe wat ik doe.
Vele vluchten gemaakt, Australie om m'n broer te bezoeken, Africa Namibie(om m'n broer te bezoeken) Amerika, in EU Oostenrijk,Zwitserland, Italie, dus ik denk dat ik (bijna) meer vlieguren heb dan ene meneer van Buuren, en toch blijf ik er bij ik rij liever dan dat ik vlieg, zelfs al zou ik vleugeltjes hebben.
Natuurlijk zijn er ook mensen die de zon niet in het water kunnen zien schijnen en die hebben het gezien van iemand die het zelf gehoord heeft, maarja "jalosie" neem je niet weg met twee woorden.

nee Jan Vluchten kan niet meer, ik zou niet weten waar naar toe...:-) :-(

zaterdag 25 mei 2019

Jan Tak :
:-) Ja Jeroen ik begrijp dat je een beetje jaloers bent en denkt "had ik maar zo'n indrukwekkende palmares :-)
Overigens heb ik inderdaad ook in een ziekenhuis gewerkt voor de firma Groeneveld en van der Pol, mocht ik Röntgen apparatuur installeren in de Boezembarakken (ken je ze nog) en nog wel in de damesbarak.

Er waren echter twee belemmeringen, 1e ik had pas verkering en 2e de dames kwamen veelal uit de horeca of "aanverwant" en waren besmet met tuberculose, daarvoor was ik gewaarschuwd.
Daar lagen ze dan 's middags met een thermometer in de blote bibs "Jan heb ik koorts?"
Nou ik in ieder geval wel :-)

Maar weer snel naar het onderwerp vliegen vanaf Schiphol of Rotterdam Airport

zaterdag 25 mei 2019

Jeroen Waardenburg :
Wg. Jan, oud medewerker van KLM Engineering & Maintenance CITAAT.

Jan is van alles geweest nu weer dit,het zou geloofwaardiger zijn als hij zou eggen ben ook nog spoeler geweest in de spoelkeuken van een ziekenhuis,maar dat terzijde.Waarom iemand belachelijk maken die vliegangst heeft ,niemand vraagt om angst.

Vliegen is een vrij veilig gebeuren de gevaarlijkste momenten veel mensen beseffen dat niet is het opstijgen en landen.Helaas als er wat gebeurd en het vliegtuig stort neer zijn er maar heel weinig overlevenden zo niet dat allen die in dat vliegtuig zaten dood zijn.

Er vinden meer ongelukken plaats op de weg als in de lucht,en alles is een risico in wat voor vervoermiddel dan ook.

Maar hoe dan ook vertrekken van de luchthaven Rotterdam en ook weer thuis komen en landen op de Luchthaven Rotterdam het blijft een feest, nogmaals een Luchthaven zonde gedoe ;heerlijk.

zaterdag 25 mei 2019

Jan Tak :
"Ik vliegen ,.. nee dank u"
Ach Arie zeg nu gewoon dat je bang bent :-) :-)

Geeft niks dat zijn er toch velen je haalt ze in de vertrekhal er zo uit en schoenen uit en riem af heeft niets met vliegen maar alles met de fanatieke aanhangers van een achterlijke geloof te maken.
Vliegen één van de veiligste middelen van vervoer ik heb zo'n beetje in alle toestellen gevlogen zelfs in een Gloster Meteor ken je die nog? Dit toestel werd tot midden jaren '70 door het KNMI gebruikt om, vanaf Schiphol, waarnemingsvluchten te maken en de piloot zocht altijd een passagier ivm met de balans, Jan stond altijd vooraan.
Rondje Nederland een geweldige ervaring kan ik je zeggen.

En wbt. vervuiling een rit met twee personen in de auto naar Spanje is meer vervuilend dan dezelfde trip met het vliegtuig.
Wg. Jan, oud medewerker van KLM Engineering & Maintenance.

zaterdag 25 mei 2019

Jeroen Waardenburg :
Schiphol als het even kan laat dat maar links liggen.En dan de Luchthaven Rotterdam,van deze Luchthaven maken wij regelmatige gebruik;kortom wat een heerlijk Luchthaven een luchthaven zonder gedoe.

Ach en de groenlinksgekkies geef ze de kans niet ook als mens zijn het slappelingen en lafaards ,je moet je als normale ouders toch wel diep schamen als dat soort figuren voort gebracht die zelf niet nadenken in de realiteit.

zaterdag 25 mei 2019

Arie Torcque :
Naar het oude gezegd "koop Rotterdamse waar dan helpen wij elkaar.

Tot in de 70'er jaren kon je bij het binnen rijden in Kampen op de muur van naar ik geloof een school met grote letters lezen

"Koop Nederlandsche waar, dan helpen we elkaar"

Eenspreuk welke er direkt na de oorlog op geschilderd was en welke men tot ver na de oorlog had laten zitten

vrijdag 24 mei 2019

Arie Torcque :
Ik vliegen ,.. nee dank u,.. ik laat me niet meer behandelen als naar de slachtbank gedreven vee, ik neem de auto, geen gezeur met lange wachtende rijen pasagiers, uitstappen wanneer je daar behoefte aan gevoeld, een bakkie doen of even wat eten of gewoon je benen even strekken.
Wat de uitstoot betreft, nou ja ,..dat weet ik niet omdat m'n Dodge op gas rijd maar ik denk dat het niet hemelschrijnend is, maar alleen het genot al om je niet te laten koeieneren door de dames en heren van de beveiliging, schoenen uit, riemaf, tja, toen was Rutte er niet om m'n broek optehouden, en zakte m'n broek tot op m'n knieen, nee,..nee,..mijne heren dat gaat niet meer gebeuren, zelfs niet al licht het vliegveld net om de hoek.

vrijdag 24 mei 2019

Jan Tak :
Een verhaal naar mijn hart Ronald. Zoals we vroeger zeiden: koop Rotterdamse waar dan helpen we elkaar :-)
Wij vliegen al jaren vanaf Rotterdam Airport (zeg maar Zestienhoven) niks in de file voor Amsterdamdam, niks zoeken naar je auto bij terugkomst en geen hoge parkeertarieven, gewoon Rotterdam airport om de hoek.

Voor alle Europese bestemmingen pakken wij al jaren (zo'n 30 of meer) een reisje vanaf Rotterdam en nog een geheim (niet verder vertellen) wij boeken onze vlucht altijd bij het reisbureau van Kees (travelslide.nl) op de luchthaven, dan parkeren wij ook nog gratis en dat scheelt vergeleken met Schiphol al snel 120 of meer euro's op je vakantie, snel verdient dus.
De laatste keer was men op Zestienhoeven weer behoorlijk aan het verbouwen het staat daar nooit stil.

En wat vervuiling betreft maakt het niet uit of je vanaf Rotterdam of Amsterdam vertrekt dwz het scheelt i.i.g. wel 180 autokilometers natuurlijk.


Naar het oude gezegd "koop Rotterdamse waar dan helpen wij elkaar.

vrijdag 24 mei 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Rotterdam, USA



Ons Rotterdam is niet het enige Rotterdam. Ook Amerika heeft zijn Rotterdam: een stadje in Schenectady County in de staat New York. Amerikanen kennen het verschil tussen ‘cities’ en de kleinere ‘towns’. Rotterdam is een town van zo’n 30.000 inwoners, op zo’n drie uur rijden van de stad New York.

The Daily Gazette is het lokale medium. Een onafhankelijk dagblad, in eigen beheer uitgegeven sinds 1884. Respect dus.

Wat gebeurde er afgelopen maand zoal in Rotterdam, USA? Niet veel, om eerlijk te zijn. Er woedde een brand waarbij twee brandweerlieden gewond raakten. Een wandelaar raakte met zijn hond te water in de Mohawk River. Een energieneutraal appartementencomplex werd geopend. Een man die zijn computer liet repareren werd ontmaskerd als verzamelaar van kinderporno. Nee, Rotterdam (USA) zou zo maar een rustige buitenwijk van Rotterdam (The Netherlands) kunnen zijn.

Maar je weet: het is Amerika, dus er moet iets zijn. Something bigger.

De achtertuinen dus. Die noemen ze daar de ‘rear yard’. Het incidentele bericht in onze lokale media dat er een vos is gesignaleerd in een Hillegersbergse tuin, heeft een Amerikaanse tegenhanger. De Daily Gazette meldt dat er een zwarte beer werd gesignaleerd in een boom in de rear yard van 1325 Lawn Avenue. De ‘fire brigade’ en de ‘state police’ gingen er meteen op af. De beer werd verdoofd en toen hij na enkele minuten stoned de boom uitgleed werd hij gevangen. Het bleek een vrouwtje van ruim 20 jaar oud en ze woog 175 pounds - 80 kilo. Ze raakte niet gewond en werd weer uitgezet in het wild. Zoals het hoort dus, heel beschaafd. De conclusie is duidelijk: Rotterdam, USA is een soort Hillegersberg. Maar dan bigger. Ofte wel: Hillegersberg, USA.

(door Kees Versteeg)

Met dank aan:
https://dailygazette.com/

Foto: ©wikipedia.org


  • Nieuw

  • Reacties