Demagogen grijpen de macht

6288-demagogen-grijpen-de-macht (Door Rob Timmer)

Het lijkt deze jaren in de westerse wereld hét moment te zijn voor leugenachtige demagogen en andersoortige populisten om - in navolging van leiders in sommige landen in verre werelddelen - de leiding in landen in de westerse wereld over te nemen. (Hiernaast: De nieuw gekozen president van de Verenigde Staten: Donald Trump)

Trump
We zullen zien wat daar van komt. Donald Trump, de nieuwe grote ‘leider’ van het nu nog redelijk vrije westen heeft totaal geen ervaring in politiek, laat staan in wereldpolitiek.

Dat hoeft geen probleem te zijn maar Poetin (ook zo’n leugenachtige demagoog) ziet het wel zitten dat deze kersverse president van Amerika heeft aangekondigd zich met de huidige Amerikaanse militaire steun uit Europa en de rest van de wereld terug te trekken.

Eens zien hoelang het duurt voordat Poetin in Oost-Europa (bijvoorbeeld Oekraïne en de Baltische staten) gaat lopen ‘klooien’.

Zinvol
Het is misschien ook zinvol eens na te gaan of er de laatste honderden jaren een soort golfbeweging zichtbaar is in het opkomen (en gelukkig weer ondergaan) van nationalistische, fascistische en racistische gevoelens jegens medelandgenoten in verschillende landen over de hele wereld. En in welke lagen van de bevolking deze gevoelens het eenvoudigst zijn op te wekken.

Tevens lijkt een onderzoek naar de uiteindelijke profiteurs van deze bewegingen van belang. Dat geeft mogelijk aanknopingspunten om dergelijke bewegingen in de toekomst, in het belang van de gehele bevolking, beter op te kunnen vangen. Lees neutraliseren.

Wilders
Het geeft te denken dat een politicus als Wilders zich heel positief uitlaat over de verkiezing van Trump. De Nederlandse kiezer zou er goed aan doen een aantal uitspraken en beloftes van Trump nog eens na te lezen. (Op de foto: Geert Wilders, straks de nieuwe minister-president van Nederland...?)

Mogelijk dat ‘ons’ land dan gevrijwaard blijft van een paar jaar invloed van een populistische leider die niet de moeite neemt om schandalig haatdragende uitspraken van Trump over vrouwen, gehandicapten en Amerikaanse minderheden (zoals o.a. Mexicanen) af te wijzen.

Let op: Er zijn plotseling veel populisten op radio en tv die de ontevreden kiezer in Nederland proberen te paaien en zegt hen te gaan vertegenwoordigen. Ze bedienen zich van kreten als: Heroveren van ons land, Nederland voor de Nederlanders.

Rob Timmer :
In Oostenrijk blijkt nog een flink aantal verstandige mensen rond te lopen.
Van der Bellen (linkse sociaal democraat) wint nogmaals de verkiezing van de rechts populist!

Hart onder de riem van de andere (links voelende) democraten in Europa!

zondag 04 dec 2016

jim Peter Postma :
Over de beinvloeding van de aanstaande verkiezingen in Nederland gesproken, begin volgend jaar, kan het de verschillende kanten uitgaan. a). Wilders wordt schuldig verklaard. Wilders gaat in hoger beroep en haalt met zijn PVV nog meer stemmen en zetels.
b). Wilders wordt onschuldig verklaard. Ten minste nog meer stemmen en zetels in 2017.

Ten zij bij deze laatste uitspraak Wilders zelf nog een keer in hoger beroep gaat. 'Doordenktje!"

woensdag 23 nov 2016

Ronald Sörensen :
Ik heb de discussie hier een wending gegeven, omdat de eis tegen Geert nu actueel is en mijn opiniestuk van de voorpagina verdwenen is.
Daarnaast siert een foto van Geert die voorpagina wel.
Vandaar!
Over zieltjes winnen.
Ik ben in 2001 al begonnen en LR bestaat 15 jaar (zondag feest bij Engels. zie website LR) Chronologisch gezien heb ik dus het zieltje van Geert gewonnen! Heerlijke gedachte!

vrijdag 18 nov 2016

Rob Timmer :
Nou Jim, als Wilders gewoon had gezegd 'Willen jullie minder criminelen', dan was de instemming met die uitspraak 100% geweest.
Maar ja, daar win je geen zieltjes mee hé!

donderdag 17 nov 2016

jim Peter Postma :
Begrijp echt niet waar deze discussies over gaan. Als Wilders destijds had gezegd:
'Minder criminele Marokkanen in dit land', was het nooit tot deze 'hetze' gekomen.

Als het dan om opiniepeilingen had gegaan, had zeker zo'n 80 tot 90 procent van de Nederlanders; 'Wilders, je hebt volkomen gelijk!'

Maar je hebt dus absoluut geen gelijk als je een hele bevolkingsgroep zoals de Marokkanen in dit land over een kam scheert.

Trouwens de vraag blijft, vanuit het verleden en nu, waarom juist Marokkanen in grote getale naar ons land moest komen. Daarover recent een documentaire gezien,
waarin decennia geleden Marokkaanse mannen door de 'Nederlandse overheid van toen', expliciet naar ons land werden uitgenodigd.

Om hier te werken, ja dat wel!

donderdag 17 nov 2016

Ronald Sörensen :
Dus slechts 3000 gevalletjes te vroeg en onbevoegd: Sjoemelen dus.
Ben blij dat ik je geen biologie hoef te geven.

Minder, minder, minder toeristen? Vraag me af, maar je weet het nooit.
Hans Janmaat (politicoloog van de UVA) is wel eens veroordeeld, omdat hij Vol is vol gezegd heeft, terwijl Drees jaren daarvoor in een Nederland met miljoenen mensen minder hetzelfde beweerde!

Trouwens Denk dat Geert had moeten zeggen : "Minder 3x k.t Marokkanen, die het monopolie hebben op straatgeweld en die vernederd moeten worden.
Volgende keer dan maar.

donderdag 17 nov 2016

Rob Timmer :
In Oostenrijk bleek de winnaar 31.000 stemmen meer te hebben dan de verliezer.
Het is thans gebruik bij rechts om je verlies niet zomaar te accepteren maar aan te vechten.
Het bleek dat tijdens de Oostenrijkse verkiezingen niet meer dan 3.000 stemmen mogelijk niet juist (door niet bevoegde personen en enkele uren te vroeg) zijn genoteerd. Blijft nog een verschil van 28.000 stemmen.
Dat vond de Hoge Raad van Oostenrijk voldoende reden om de hele verkiezing over te doen. Keurig netjes dus! Niks fraude of sjoemelen, gewoon een nette manier om rechts een tweede kans te geven te verliezen... :-)

donderdag 17 nov 2016

Hans Roodenburg :
Wat een heftige discussie om niets bijzonders. Ik weet wel Rob Timmer is links en Ronald Sörensen rechts. Ik probeer de kerk in het midden te houden. Ook in mijn stukken.

donderdag 17 nov 2016

Ronald Sörensen :
Laat ik het nog een keer proberen. Als docent ben je gewend aan het feit dat sommige leerlingen niet alles direct begrijpen (vooral bij biologie overigens)
1e Er zijn verkiezingen party X wint.
2e Uitslag wordt aangevochten door party Y
3e Onderzoek wijst uit dat inderdaad “verkeerd” geteld is.
4e Wie heeft belang gehad bij verkeerd tellen ? X of Y ?

Dan nog een indirect bewijs. In veel landen zijn medewerkers bij de verkiezingen erg gezagsgetrouw, vandaar ook hun medewerking bij verkiezingen. Gezagsgetrouwe mensen worden de laatste decennia voorgelogen door een tendentieuze pers: hun tegenstanders zijn pervers, racist, xenofoob en door deze demonisering krijgen gezagsgetrouwe c.q. deugdzame mensen min of meer een vrijbrief om de regels niet zo nauw te nemen en soms zelfs geweld te gebruiken als dat maar tegen die slechte politieke tegenstanders is. Het zgn. verzet na de oorlog.

Dat is in ons land zo, dus waarom in Oostenrijk niet?

Zou minder , minder, minder toeristen ook racisme en dus strafbaar zijn

donderdag 17 nov 2016

Jan Tak :
Daarom ook Rob ben ik bij jouw reacties maar gestopt met het feiten checken. Begin nu eens met het plaatsen van een betrouwbare referentie bijv. een link naar de bedoelde uitspraak want als ik iedere bewering van jouw moet checken.........

donderdag 17 nov 2016

Rob Timmer :
Opmerking van Sørensen:
De verkiezingen (in Oostenrijk) worden overgedaan op bevel van de Oostenrijkse Hoge Raad i.v.m. sjoemelen door……. inderdaad die verstandige en deugdzame mensen.

Mijn repliek na lezing van de uitspraak van de Hoge Raad:
Van sjoemelen door welke partij dan ook is volgens de rechter in Oostenrijk geen bewijs gevonden.

Als ik iedere reactie op dit soort onjuistheden moet controleren is reageren op reacties een te tijdrovende bezigheid.

donderdag 17 nov 2016

Ronald Sörensen :
Ik heb het een paar keer overgelezen, maar ik twijfel totaal niet aan dem Oostenrijkse Hoge Raad. Ik twijfel wel aan jouw vermogen te lezen of is dit weer een andere truck: Geen argument vinden dus iets anders ter berde brengen. Zo van : Eigenlijk heb je gelijk, maar je bent wel geboren in de grachtengordel. Als k.. op Dirk dus.
Over gerechterlijke uitspraken gesproken. Weet je dat deugdzaam en correct Nederland al die gerechterlijke uitspraken over het uitwijzen van gelukzoekers gewoon naast zich neer legt?

donderdag 17 nov 2016

Rob Timmer :
Het oordeel van neutrale rechters in twijfel trekken... ook zo'n sterk opkomend rechts populistisch trekje.

Hopelijk wordt 'Europa' op tijd wakker en gaat het zich (geweldloos) weren tegen de simplistische en dus ook volstrekt onmogelijke 'oplossingen' van ultra rechts. Zoals grenzen sluiten, euro opheffen, boeken verbranden, geloof verbieden en economisch protectionisme.

Het is nog niet helemaal te laat!

Iets anders: Hier geplaatste 'links' zijn direct te openen door er op dubbel te klikken (link selecteren) en na 1 klik met de rechter muistoets voor 'link openen' te kiezen.

dinsdag 15 nov 2016

Ronalds Sörensen :
Blijft jammer dat er geen directe links kunnen worden gemaakt.
Rob gaat uiteraard niet in op mijn reactie, maar vervalt in één van de ondertussen oubollig geworden reflexen van ongedocumenteerd links. Meestal de woordkeuze, de toon van het gesprek of semantiek (wat is cultuur?), maar nu één deel uitlichten, dat opblazen en de rest vergeten. Met semantische trekjes (wat is sjoemelen)
O ja, sjoemelen dus. De Hoge Raad denkt dat niet goed geteld is, maar dat is door links uiteraard per ongeluk gedaan (zijn ineens niet zo slim) Toch maar die hele verkiezing over! Belletje gaat niet rinkelen, sirene gaat niet af en sein staat niet op rood, want fraude tegen populisten? Eigenlijk geen fraude toch, maar moreel geoorloofd, toch? Net als geweld trouwens (zie onderste twee links van alleen vandaag)
In onze stad werden de verkiezingsuitslag in 2010 door PvdA professor Andre Crouwel (VU) fraude genoemd (terug te vinden op de site van LR)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/11/banketbakker_beklad_youre_a_ra.html
http://giphy.com/gifs/l0MYG3DL5atoWdbGM?utm_source=iframe&utm_medium=embed&utm_campaign=tag_click

dinsdag 15 nov 2016

Rob Timmer :
Van sjoemelen door welke partij dan ook is volgens de rechter in Oostenrijk geen bewijs gevonden.
Maar het schijnt mode te worden (zie ook de houding van Trump) bij de rechts-populisten om bij verlies de uitslag (zelfs bij voorbaat) te betwisten.
Ligt het draaiboek voor de verkiezingen in Nederland misschien ook al klaar?

dinsdag 15 nov 2016

Ronald Sörensen :
Tijdens een heerlijk weekend Wenen geconfronteerd met enkele merkwaardige feiten.
De benzine is vijftig cent per liter goedkoper, terwijl alle grondstoffen moeten worden geïmporteerd via een lang kanalenstelsel. Wij worden dus besodemieterd.
Overal wordt je geconfronteerd met verkiezingsposters voor de aankomende presidentsverkiezingen. Twee kandidaten Van der Bellen favoriet van “verstandig en deugdzaam” Oostenrijk en Hofer van de FPÖ: de populisten zou Rob zeggen, want dat heeft hij in de krant gelezen.
De verkiezingen worden overgedaan op bevel van de Oostenrijkse Hoge Raad i.v.m. sjoemelen door ……. inderdaad die verstandige en deugdzame mensen . Op de poster van hun kandidaat staat met grote letters “Verbindung” dat betekent vrij vertaald: “Alle Menschen werden Brüder”, maar dat geldt klaarblijkelijk niet voor de politieke tegenstanders, want veel posters van Hofer zijn of besmeurd of half afgescheurd. Bijeenkomsten van de FPÖ worden verstoord onder de kreet: “Nie wieder” Een totaal misplaatste godwin.
Dat die verbinding dus niet voor alle Oostenrijkers geldt, ziet dus zelfs een simpele door demagogen en verkeerde vrienden misleide schoolmeester als ik. “L’histoire ce repète” in Wenen, maar wie verstoorde vroeger bijeenkomsten? Wie sjoemelde, intimideerde en besmeurde posters van politieke tegenstanders? Ik zal een hint geven: Ze noemden zich toen ook socialisten!

dinsdag 15 nov 2016

Rob Timmer :
Hoi Jan Tak, ook jij een mooi en een naar iedereen verdraagzaam weekeinde toegewenst.
Ik haat niemand. Ik zie alleen een grote golf 'anti-Nederland' en vooral anti-democratie op ons afkomen.
En ga nou niet huilen als in Geert Wilders koppel aan onverdraagzaamheid jegens andersdenkende Nederlanders. Hij is het boegbeeld van de niet of nauwelijks denkende groepering.
Ik weet ook wel dat we ons niet echt ongerust hoeven te maken maar elke zetel meer dan 5 of 6 is internationaal gezien een grote schandvlek op ons prachtige multiculturele land.

zondag 13 nov 2016

Jan Tak :
Je dacht toch niet Rob dat ik mijn meningen baseer op wat VU studentje Reinier Kist uit de Amerikaanse kranten heeft gekopiëerd? Dan pak ik liever de Amerikaanse bladen er direct bij en ook daar word je niet vrolijk van, moet toegeven zowel Clinton als Trump hadden hun eigen agenda's.

https://medium.com/@washingtonpost/the-media-didnt-want-to-believe-trump-could-win-so-they-looked-the-other-way-10e38e209d7c#.l5b6ykau2
Maar de NL kranten kunnen er ook wat van natuurlijk:

Maar daar ging mijn reactie niet over ik verweet JOU beste Rob in bovenstaand artikel zelf pure demagogie te bedrijven, Rob de haat spat er van af. Nu mag dat, vrijheid blijheid, maar haal eerst eens de splinter uit het eigen oog.

En natuurlijk Rob een mooie zondag gewenst

En iets totaal anders ik zit mij verdomme te verbijten over de weigering om de "Eagles of.." toegang te weigeren tot de Bataclan,in de zaal waar ooit joden samenkwamen zingt Sting nu heel gepast:
If it be your will, it shall come to pass.Inshallah

zondag 13 nov 2016

Rob Timmer :
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/26/trumps-uitspraken-zijn-nu-leugens-4469833-a1523466

Bekijk bovenstaande link eens Johannes. De hele wereld kent inmiddels de leugens en insinuaties van de populisten zoals Trump.
Of is de NRC, samen met vele Amerikaanse kranten, leugenachtig?
Waarom moet ik extra onderbouwen wat iedereen ziet en hoort behalve de Wilderianen.

zondag 13 nov 2016

Hans Roodenburg :
Ik denk dat Trump 50 procent van zijn populariteitsprogramma gaat inleveren. Hij beseft ook wel dat hij niet alle verkiezingsbeloftes kan waarmaken. Over vier jaar zal hij zich waarschijnlijk niet meer herkiesbaar stellen, want hij beseft ook wel dat veel van zijn stemmers bij hem zullen afhaken. Kiesgerechtigden zijn al lang niet meer zo partijgebonden en persoonsgebonden als vroeger. Trump begint nu al onderdelen van 'Obamacare' positief benaderen. Zijn programma zal wel rechtse trekken vertonen. Overigens staat Wilders in de peilingen, waarin de PVV nog steeds de grootste is, op een klein verlies. Hij krijgt hetzelfde probleem als Trump. Of Wilders moet inleveren op zijn beloftes óf buiten de regering blijven.

zaterdag 12 nov 2016

Jan Tak :
Rob waarschuwt voor demagogen op een wijze welke een echte demagoog niet zouden misstaan. Op het eerst denk je 'wellicht heeft hij gelijk"tot je zijn tekst gaat ontleden en dan zie je het venijn;

1e alinea: het lijkt de tijd te zijn voor leugenachtige demagogen en andersoortige populisten met er naast een foto van Trump

Zonder onderbouwing is de link al gelegd;

Iets verder: "Eens zien hoelang het duurt voordat Poetin in Oost-Europa (bijvoorbeeld Oekraïne en de Baltische staten) gaat lopen ‘klooien"

Onderbouwing geen, maar het vuurtje wordt opgestookt kijk Rob dit is pas echt demagogie.

Vervolgens:"Het is zinvol na te gaan of er de laatste honderden jaren een soort golfbeweging zichtbaar is in het opkomen (en gelukkig weer ondergaan) van nationalistische, fascistische en racistische gevoelens jegens medelandgenoten"

Er naast foto van Wilders, de link is weer gelegd.

Als gezegd Rob dat is pas echt demagogie voordat je één letter op papier hebt al naar je eigenlijke bedoeling manoeuvreren.

zaterdag 12 nov 2016

jim Peter Postma :
Nederlanders?! Wie zijn dat heden ten dage nog?

En waar blijven in deze 'de Mederlanders?

Of bestaan die eigenlijk niet?!

zaterdag 12 nov 2016

jim Peter Postma :
Nederlanders?! Wie zijn dat heden ten dage nog?

En waar blijven in deze 'de Mederlanders?

Of bestaan die eigenlijk niet?!

zaterdag 12 nov 2016

Rob Timmer :
Miljoenen mensen zijn zo teleurgesteld in zichzelf dat ze ondanks hun merendeel normale verstandelijke vermogens de schuld geven aan de eerder door hen gekozenen.
Een proteststem is snel gegeven. De spijt daarover komt altijd te laat. Maar dat zal dan ook over een goed jaar blijken.

Hopelijk maken Frankrijk, Duitsland en Nederland niet dezelfde fout.

'Eigen volk eerst' en 'ons land weer heroveren op de vreemdelingen' is toch hopelijk inmiddels een schandalige en verouderde kreet van onvrede.

vrijdag 11 nov 2016

Rob Timmer :
Een demagoog is zeker een volksmisleider.

vrijdag 11 nov 2016

Rob Timmer :
Een demogoog is een volksmisleider. Inderdaad

vrijdag 11 nov 2016

Ronald Sörensen :
Een demogoog is een volksmisleider.
Een man (in deze gevallen) die willens en wetens mensen vals voorlicht en daar politiek profijt van trekt.
Nu wil het geval dat in de VS een registratie nodig hebt om te mogen stemmen. Je stemt dus altijd bewust.
In De VS zijn de media net als in de UK op de hand van de zittende macht. Het kwam er op neer dat ongeveer 80% propaganda maakte voor en in de UK 80% voor blijven binnen de EU.
Bij nader onderzoek bleek dat volkomen tegen de verwachting van de media in, hoog opgeleide kiezers met ongeveer dezelfde percentages in beide kampen vertegenwoordigd waren
Toch waren de uitslagen anders dan “links” verwachtte. Conclusie miljoenen mensen hebben niet de verstandelijke vermogens, vaardigheden en politieke inzichten om zich te verweren tegen demagogen, zoals scribent die klaarblijkelijk wel heeft.
Naast volkomen onjuist dus ook uitermate pedant om mensen die een ander politiek standpunt hebben als demagogenvoer te bestempelen. De diskwalificaties fascistisch en racistisch volkomen onterecht in één adem noemen met nationalisme is gevaarlijk, want het leidt tot geweld van slimme mensen, die zich niet door demagogen laten leiden. Geweld dat al eeuwen komt uit de hoek waar men denkt dat de samenleving maakbaar is en waar men “andersdenkenden” als zijnde dom en subversief beschouwt met verschrikkingen tot gevolg.
Een hele nare column lijkt me.


vrijdag 11 nov 2016

Jan Tak :
https://www.youtube.com/watch?v=OCabT_O0YSM

vrijdag 11 nov 2016

Jan Tak :
Oja Rob dit is ook Trump https://youtu.be/GZpMJeynBeg gesnapt?

vrijdag 11 nov 2016

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Fataal


Vertaal:

‘Femme fatale’


(Het liefst naar

eigen ervaringen).


JP

  • Nieuw

  • Reacties