COLUMNS

Vakantie in Renesse

7451-vakantie-in-renesse
(Door Alek Dabrowski)

In de tijd dat vliegen naar Spanje voor jongeren op Rotterdam-Zuid buiten de financiële mogelijkheden lag, ging men in de zomer naar Renesse. Hier was in de jaren tachtig het vermaak van hetzelfde niveau als in de huidige Zuid-Europese badplaatsen. Het voornaamste verschil met nu was, naast dat de zon niet de hele zomer op je knar brandde, dat we een stuk armer waren dan de huidige generatie. Je kon niet veel: je zette je tent op en ging ervoor zitten.

Ik heb ooit in Renesse een weekje vakantie gevierd, op een camping die zoiets als Duinzicht heette. Het was een Rotterdamse camping, dat wil zeggen: de gasten die je de rest van het jaar tegenkwam in jongerencafés op Rotterdam-Zuid, lagen nu voor hun tenten bier te lurken. Vanaf het Zuidplein ging er een rechtstreekse bus naar Renesse. We torsten veel te zware tenten en blonken niet uit in aardrijkskunde, dus liepen we eindeloos langs een verkeersweg voordat we de beruchte camping hadden gevonden.

Bij aankomst moesten we van de kampleider direct onze paspoorten inleveren en werden wij gewaarschuwd geen rotzooi te trappen. Hij somde een hele reeks zaken op die niet waren toegestaan. Een lijst die ons onmiddellijk op ideeën bracht. Slalommend over het campingterrein, langs groepjes langharige jongens en in badpak gehulde meisjes vonden wij een plekje. Rechts van ons was een muur van bierkratten opgebouwd. Links klonk gekreun uit een tent. Wij keken vol verwachting rond.

Eenmaal geïnstalleerd maakten wij onze plannen. Stappen in het dorp Renesse leek ons het meest verleidelijk. Diezelfde avond voerden we dit fameuze plan uit. Na een lange busrit kwamen we aan in het bruisende centrum. Ons doel was café De Stulp. Dat scheen zoiets als de Blokhut te zijn. Er werden althans geen discostampers gedraaid en bezoekers liepen er rond in hardrock-outfit. Daarmee hield de vergelijking op. De Stulp was een geoliede consumptiemachine, waar die avond weinig gedenkwaardigs gebeurde. Alles was gericht op het blije vakantiegevoel, dat wij ons nog niet helemaal hadden toegeëigend. Wij moesten vooral wennen aan de bierprijzen. Gezien ons budget zou dit bezoek eenmalig zijn. Geld voor een taxi terug was er niet. Lopend langs eindeloos lijkende Zeeuwse wegen zagen wij auto’s met hoge snelheid voorbij scheuren. Meiden hingen joelend uit de raampjes. Wij deelden niet in hun vreugde. Voor ons werd niet gestopt, wij liepen voort.

Omdat het dorp Renesse als amusement afviel, bleef het strand over. Nu was het vervelende dat ook het strand op zekere afstand lag dat je daar niet vlot terecht kwam. De lange wandeling vonden wij al snel te veel moeite. Bij een ijscokar of bierterras lastten we een pauze in om daarna terug te keren naar de camping. Wat had het ook allemaal voor zin? Overal lag zand en die zee, daar gingen we toch niet in zwemmen.

Wat ons restte was rondhangen op de camping: bier drinken en blowen. ’s Avonds vraten we ons vol bij het snackloket, want niemand had eraan gedacht kookbenodigdheden mee te nemen. Gezeten voor onze tenten maakten we al snel vrienden. Met het benaderen van meisjes hielden we ons niet bezig. Volgens een gladde jongeman, die de laatste avond aanschoof bij onze tent, was dat nu juist het vermaak alhier. Hij vertelde dat hij ieder avond prijs had. Eenmaal liep hij in het donker naar het washok. Een tent ging open en een vrouwenhand wenkte hem. Hij ging op de tast de kleine tent binnen. Woorden waren niet nodig. Vol verbazing luisterden wij naar zijn verhalen. Deze attractie hadden wij ook gemist.

De enige herinnering die beklijfde en nog maandenlang in onze hoofden hing was de hit Annabel. Dit nummer van Hans de Booij klonk bijna ieder uur op uit onze transistorradio’s. De hele camping schroefde dan de volumeknop open en zong mee, gek makend. Voortaan brachten we de zomer in Rotterdam door.

Lees verder

Co2 wat moet je er mee?

7416-co2-wat-moet-je-er-mee
(Door Frank Drion)
Uitkomst van het klimaatakkoord: zo snel mogelijk afbouwen van de CO2 uitstoot. Daartoe zijn de ‘klimaattafels’ o[...]

Glaasje

7411-glaasje
(Door Alek Dabrowski)
Het woord Amsterdammertje heeft vele betekenissen, zoals een paaltje, een koekje, een kereltje uit Amsterdam of een bi[...]

Een ergerlijk apothekerskartel

7410-een-ergerlijk-apothekerskartel
(Door Ronald Sörensen)
Een ergerlijk apothekerskartel Op mijn zomeradres kwam ik tot de conclusie een verkeerd stripje medicijnen te hebben [...]

Deugende PvdA fractie

7395-deugende-pvda-fractie
(Door Ronald Sörensen)
In het RD krijgt de fractie van de PvdA de gelegenheid hun solidariteit te uiten met de BN’ers die het nodig vonden [...]

W.A. Scholten, rijk geworden in de aarda

7383-w-a-scholten-rijk-geworden-in-de-aardappelzetmeelindustrie
(Door Geert-Jan Laan)
In het Veenkoloniaal museum in het stadje Veendam in Groningen is een opmerkelijke tentoonstelling te zien over de inn[...]

Niet roken hoor

7368-niet-roken-hoor
(Door Frank Drion)
Wat zijn we streng zeg, als het om roken gaat. Niet meer in restaurant of café en ook niet in een rookruimte. Nu mag[...]

‘Zeeziek’ bij Zeeman

7367-zeeziek-bij-zeeman
(Door Jim Postma)
Gisteren stond ik als eerste bij de kassa van Zeeman met twee spuitbusjes deodorant van 99 cent per stuk. In mijn han[...]

Drank & drugs

7354-drank-drugs
(Door Alek Dabrowski)
Blowers drinken niet, de gemiddelde blower dan. Dat is een jongen van een jaar of zestien. Na schooltijd koopt hij vi[...]

Fietsers; de Duitse in het bijzonder

7328-fietsers-de-duitse-in-het-bijzonder
(Door Ronald Sörensen)
Enkele weken geleden wilde ik invoegen op een t-splitsing. Ik stond net op het fietspad om linksaf te slaan, toen ik [...]

Grijze wolven

7314-grijze-wolven
(Door Ronald Sörensen)
Vanochtend zag ik dat in Australië commotie is ontstaan, omdat soldaten in Afghanistan gelegerd een swastika vlag ha[...]