Parkeren vrij

5804-parkeren-vrij (Door Jim Postma)
Zelden zijn in deze stad zovele ruzies ontstaan met stadswachten als om het parkeren. Dat is echter niet de schuld van deze vaak te overijverige wachten. Maar de schuld van 'de politiek’.
Welke gemeenteraadsvertegenwoordiger(s) hebben bijvoorbeeld het totaal idiote parkeren in zones uitgevonden? Met als klap op de vuurpijl dat het parkeren in Rotterdam straks nog veel duurder gaat worden. Zoals recent in vele media is gemeld.

Dus wat nu nog per zoveel minuten een dubbeltje (010) kost moet hier in ‘Rotjeknor’ gaan naar 20 cent (020). Dus naar de dure Amsterdamse tarieven. Alleen hiervoor al moeten de betrokken Rotterdamse bestuurders een rode kaart krijgen. Terwijl de oplossing voor dit hele nare constant ruzie veroorzakende parkeerprobleem zo simpel is…


Schaf in de eerste plaats het hele parkeerzonestelsel af, de grootste veroorzaker van al die ruzies. Daarnaast het hele betaald parkeren via de automaat. Geef elke geregistreerde Rotterdamse ingezetene met auto, bestelbus of vrachtwagen een parkeerkaart die geldig is in de hele stad.
Maandelijks wordt dan vervolgens een gemeentelijk parkeerbedrag afgerekend met deze autorijdende Rotterdamse burger. Zeg zo’n 20 tot maximaal 30 euro.

Grootste voordeel van dit ‘Postma-Parkeerplan’ is dat de stadswachten nu andere taken kunnen gaan verrichten. Zoals bijvoorbeeld het inzetten voor de algemene veiligheid en dienstbaarheid aan onze burgers.
De taken waarvoor in het begin de stadswachten in het leven waren geroepen. Einde van de ordinaire straatruzies.

Ooit staakten de stadswachten gedurende drie dagen omdat zij al of niet terecht hun knuppel moesten inleveren. Wie toen gedacht had dat dit een enorme verkeers- en parkeerchaos in de stad zou worden, kwam bedrogen uit. Tot ieders stomme verbazing liep - dankzij hun staking - alles op rolletjes. Beter dan ooit!

,,Maar wat doe je dan met de parkeerders die van buiten onze stad afkomstig zijn?'' Een hele goede vraag. Daarvoor kan je bijvoorbeeld de vele (betaalde) parkeergarages in de stad inschakelen. Of via los verkrijgbare parkeerkaarten bij de sigarenboer.

In café Maarten Vink bij het Noordplein was deze hele parkeerproblematiek ook weer het gesprek van de dag. Arie ‘de schilder’ komt woedend binnengelopen. Hij is zojuist bekeurd op de Jonker Fransstraat met een parkeerboete van 90 euro.

,,Door dit klote zone-stelsel,'' roept hij nog witheet. ,,Ik had hiervoor mijn wagen staan nabij het Noordplein. Op mijn parkeerbon zat toen nog 20 minuten. Ik rij daarmee dus een stukkie verder naar de Jonker Fransstraat. Zegt die oen van een parkeerwacht: ,,Maar die minuten zijn hier niet geldig meneer!''

jim peter postma :
Ha, ha, mijne heren (helaas geen dames), dit verhaal ging over een totaal onnodig parkeerprobleem in onze stad, reeds decennia lang. En dan verzandt alles weer in niet ter zake doende discussies over van alles en nog wat. Behalve dan over dit voortdurende etterbak probleem over het simpele parkeren in onze stad. Voor zowel binnen- als buitenstaanders. Mijn simpele suggestie in het hoenderhok was: 'Hoe lossen wij dit gezamenlijk op, met name dus de compleet gemeentelijk idiotie in deze?!

donderdag 03 dec 2015

Hans Roodenburg :
Inderdaad Johannes. Rijkere mensen dragen per persoon meer bij aan de gemeentelijke belastingen als zij duurdere panden bezitten (ozb) dan de lagere inkomensgroepen (wél in totaliteit en vaak via hun huren). Maar dat wil niet zeggen dat je het profijtbeginsel ook laat gelden voor hen. Overdracht van inkomen, zoals belastingen, zijn veelal gebaseerd op collectieve uitgaven, zoals sociale voorzieningen en ook de AOW. Vandaar dit onderscheid! Ik proef in je weer een rechts standpunt. Kunnen we de AOW wel afschaffen en mensen hiervoor zelf laten sparen, haha.

donderdag 03 dec 2015

jim peter postma :
De auto, vroeger nog het 'lelijke eendje' en het Volkswagentje, waren de eerste welvarende symbolen in deze stad in wederopbouw voor de hardwerkende 'arbeider'(van werknemer had nog niemand gehoord).
Daarna is diezelfde auto voor de (lokale) overheid een symbool gaan worden van de nieuwe 'stadse melkkoe'die steeds verder werd en wordt uit gemelkt. Met de meest vreemde regeltjesgeverij zoals het instellen van gecompliceerde parkeerzones. Waardoor er steeds meer boetes konden worden uitgedeeld aan onze hard zwoegende medeburgers (automobilisten).
Juist omdat mijn Parkeerplan in nog geen andere gemeenten is doorgevoerd,
is juist reden dit hier wel te doen. Goed lezen Hans: parkeerkaarten voor alle Rotterdammers, maar dus wel maandelijks betaald. Voorkomt verder grote rompslomp, minder agressie met stadswachten, een win-win-situatie.
Hoezo niet politiek haalbaar? Wij als burgers hebben de laatste stem. Nooit de zogenaamde politieke volksvertegenwoordigers. Die kunnen dus wat mij betreft letterlijk de pot op!

donderdag 03 dec 2015

Johannes :
@ HR "De rijkere mensen profiteren ook mee in Rotterdam"

Waarom toch telkens zo'n zure opmerking?

Het gratis reizen- ik gun het de 65 plussers - wordt gesubsidieerd vanuit de gemeente belastingen en raad eens wie daar het meest aan bijdragen?
Juist degenen die met hard werken iets meer verdienen dan gemiddeld.
Ik heb daarvoor waardering jij noemt ze profiteurs. Terwijl ik denk dat de profiteurs degenen zijn die misbruik maken van onze met zorg opgebouwde voorzieningen.

woensdag 02 dec 2015

Hans Roodenburg :
'Postma-Parkeerplan' lijkt mij leuk. Maar ik, als bewoner van buiten R'dam, heb ook geen moeite met parkeren bij de aparte metrostations. Ik betaal met mijn ov-chipkaart voor een hele dag 2 euro bij station Slinge. Kost dus geen drol. Vroeger zelfs niks (je moet wel een ov-chipkaart hebben gebruikt). Het OV (metro, bus, tram bij de RET) is voor ingezetene Rotterdamse 65-plussers gratis. Ik krijg 50 procent korting met de juiste pas. Ook een goede zaak! Alhoewel de grootste kritiek op deze gratis tarieven in Rotterdam kreeg ik van lezers van De Oud-Hagenaar. In die stad krijgen bij de HTM alleen minimuminkomens gratis openbaar vervoer voor een luttel bedrag (de Ooievaarspas). De rijkere mensen profiteren ook mee in Rotterdam.
Om de parkeerkaarten voor Rotterdammers uit te breiden naar de hele stad lijkt mij politiek onhaalbaar. In geen enkele grotere gemeente is dat het geval, behalve soms voor invaliden. Het lijkt mij een brug te ver en niet meer echt redelijk. Géén auto hebben, is veruit het goedkoopst.

woensdag 02 dec 2015

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

Tekort aan politie


Met het dagelijkse grote gebrek

aan respectvol gezag

met de daarbij hoognodige alom

gerespecteerde gezagsdragers


Is onze stad

niet meer van ons


JP

  • Nieuw

  • Reacties