‘Heineken verboden!’

4610-heineken-verboden (Door Jim Postma)

Niets is leuker tijdens dit prachtige zomerse weer dan een terrasje pakken. Meestal maak je wel wat mee. Zo zat ik recent in het hartje van de stad met mijn stoel onder een jaloezie, waarboven een duif zat…
En ja hoor, een witte klodder ketst op mijn linker schouder. Lachen geblazen natuurlijk van de terrasgenoten. Terugkomende van de wc na het wegwassen van het zure brandende goedje zeg ik lachend als een boer met kiespijn: ,,Nou, nog geluk gehad ook. Voor hetzelfde geld had die duif midden op mijn kop gescheten.’’

Amper zat ik weer op mijn stoel of ik kreeg een forse kledder midden op mijn hoofd! Het hele terras lag nu in een deuk. Er is immers geen beter vermaak, dan leedvermaak.
Vorige week pikte ik met goede moed weer een terrasje op de hoek van de Walenburgerweg en de Spoorsingel. Met een aantal jongere en oudere stamgasten nemen wij de dag door onder het genot van een koude klets.
Plotseling stoppen twee jongetjes van zeven of acht jaar oud bij ons terras en steken wijsvingertjes naar ons uit. Het bleken moslimkinderen te zijn. De oudste van het stel roept in onze richting: ,,Heineken bier drinken is verboden!’’

Belangstellend vroeg ik aan hen: ,,Wie zegt dat? Waar staat dat het niet mag?’’ Hetzelfde joch dacht even goed na en sprak toen stellig als een kleine Imam: ,,In de Koran staat dat Heineken verboden is!’’
Wij zijn in hoge mate verbaasd. Maar niet Ed ‘Foto’ (zijn bijnaam). Hij zegt: ,,Wat heb ik dan een geluk dat ik alleen maar Brandbier drink.’’ Hierop volgde een klein gehinnik.
De ventjes liepen intussen gebelgd door over zoveel onbegrip.

Toch nieuwsgierig geworden sloeg ik thuisgekomen de Koran erop na. Dat van dat ‘Heineken verboden’ was vanzelfsprekend flauwe kul. Wist ik al.
In een goede Nederlandse vertaling uit het Arabisch staat er letterlijk over in Al-Baqarah, hoofdstuk 2, vers 220: ‘Zij vragen u omtrent wijn en kansspel. Zeg hun: ‘In beide is groot nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter dan het voordeel’.
De veel oudere Bijbel is hier stukken uitgebreider over. In vele hoofdstukken komt het woord ‘wijn’ voor, zoals bijvoorbeeld in het evangelie naar Johannes 2 1 t/m 11 (de bruiloft te Kana). Hier veranderde Jezus water in wijn.

Dat ik daarentegen weer wijn in water kan veranderen gelooft natuurlijk geen hond.
Overigens lukt mij dit alleen als ik even naar de wc ga.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

Vroeg voorjaar!


U allen de ballen en alsnog

een voorspoedig en zeer

vroegtijdig vrolijk

voorjaar toegewenst.


JP


  • Nieuw

  • Reacties