COLUMNS

Keuzes 2

5931-keuzes-2
(Door Corry Gryn)
Wij zijn wat je noemt een ouderwets bedrijf. Met ouderwets bedoel ik dat wij onze klanten van advies voorzien en helpen met keuzes maken. En dat is heden ten dage ook hard nodig, gezien het enorme aanbod van allerlei artikelen.

Nemen we alleen maar de beroemde Andrélon shampoos. Weet u hoeveel soorten daar van zijn? Schrik niet: 34! Vier-en-dertig ja! Shampoos! Waarvan wij de dertig meest verkochte soorten in huis hebben. Dat zijn dus ruim twee planken van een meter breed. Heb ik nog geen eens het aantal conditioners geteld.
En weet u wat ik stiekem wel eens denk: volgens mij zit er overal hetzelfde in en wordt er enkel door middel van een ander parfum onderscheid gemaakt.

Gaan we naar het tandpastaschap krijg je een zelfde soort scenario: had je twintig jaar geleden slechts twee soorten Sensodyne, nu zijn dat er inmiddels dertien.
Maandverband: idem. Met en zonder vleugels, met en zonder frisse geur, dik, dun, lang en kort. Voor de degelijke onderbroek via de hipster naar het speciale verband voor stringdraagsters. Even terzijde: hoe kun je in vredesnaam een string aantrekken als je ongesteld bent! Na een paar uur zit dat vuile verband compleet in je doos gefrommeld: lekker fris!
Geen wonder dat er zoveel vrouwen heel vaak blaasontsteking hebben. Ik verdenk die multinationals dan ook wel eens van samenwerking. Zegt de ene Bobo tegen de ander: “Zeg kerel; als jij nou verband en kruisjes produceert die 24 uur lang droog aanvoelen, gaan wij verschillende antiblaasontstekingsmiddelen op de markt gooien! Snijdt het mes aan twee kanten! Als de vrouwtjes blaasontsteking krijgen hebben ze nóg meer verband nodig, whahahááá!!”.

Inlegkruisjes: het zelfde verhaal. Er zijn er zelfs die je om kunt bouwen tot het kruisje dat bij je ondergoed past. Krijg ik visioenen van een reclamekreet: “Verbouw zelf je kruisje!”. Of: “Maak je doos niet boos: neem flexibele kruizen!”. “Voor de muts met guts” (dat zijn dan de gevleugelde kruisjes met kamillelotion).
Die inlegmiepjes moeten trouwens tegenwoordig óók nog eens in een strakke verpakking zitten. Met leuke opdrukjes en kleurtjes. Er zijn zelfs maandverbandpakjes met een echt lintje om het dicht te strikken. Wàt een waanzin! Vast verzonnen door een vent! Zo’n foute dertigplusser die dacht: “Kom, we zullen voor die arme vrouwtjes eens een leuk verpakkinkje maken. Wordt ongesteld zijn tóch een soort van feestje!”.

Datzelfde bedrijf heeft ook een reclamegozer in dienst die een tv-commercial verzint waarvan je haren ten berge rijzen: die doen net of wij vrouwen elke maand uitkijken naar het moment dat Opoe voor de deur staat! Als het aan mij lag werd die kerel zelf een half jaar ongesteld! En flink!!! Zien we nooit meer zo’n achterlijke reclame op tv!

Gaan we vervolgens naar de mascara’s. Veertien soorten van één merk zijn geen uitzondering. Zie daar maar eens je keus uit te maken als klant; ikzelf heb al moeite om het onderscheid te benoemen. En dàt wil wat zeggen!
Mascara’s met de meest vreemdsoortige borstels zouden je wimpers gordijnwapperend lang en vol moeten maken. Ja, ammehoela!
Mevrouw, u denkt toch niet ècht dat een hele dikke borstel en een steel met rare verdikkingen u nóg vollere wimpers geeft? Dat ligt in de regel toch echt aan de manier waarop de mascara aangebracht wordt, hoor!
Schapvulling is dé trend van de grote bedrijven.

Komen we bij de Dove doucheproducten. Twaalf verschillende geuren, vaak in twee maten. Douchecrème die de huid strakker maakt: ja, doei! Als dat zou werken werd er geen enkel ander product meer verkocht. Ziet u het al gebeuren?
Gaat er een wat oudere heer of dame met een enigszins verslapte huid onder de douche en komt er zó strak weer onder vandaan dat hij of zij amper de armen en benen meer bij elkaar krijgt! En de zwabberende kipfilétjes volledig strakgetrokken..

Denken ze bij Unilever nu werkelijk dat wij Nederlanders gek zijn?
Hoe kun je het verzinnen: douchecrème waar je vel strak van wordt, deodorant waar je twee dagen niet door zweet, bodylotion waar je slank van wordt en als klap op de vuurpijl een zonnebankbruiner waar je én bruin, én slank van wordt.
Dit geeft exact de trend aan waar ‘men’ in Nederland blijkbaar aan moet voldoen: slank, bruin en jong.

En verdraaid, er zijn nog klanten voor ook!

Lees verder

Aanmeren en sluizen

5927-aanmeren-en-sluizen
(Door Ronald Sørensen)
Iedere zeiltocht eindigt een keer. Dan wordt er geankerd of aangemeerd. Ook moeten regelmatig sluizen worden gepasseerd.[...]

Humor(loos)

5926-humor-loos
(Door Corry Gryn)
Heb eens de definitie van het woord ‘humor’ opgezocht. ‘Humor is het vermogen om iets wat grappig, amusant of gees[...]

Toegang gratis

5920-toegang-gratis
(Door Ronald Sørensen)
Met vakantie in Edinburgh (zeer bezienswaardig, maar enorm druk) werden we overvallen door een regenbui. Snel liepen we [...]

Langszij komen

5911-langszij-komen
(Door Ronald Sørensen)
In veel havens is geen ligplaats in een box of aan een steiger. Het is dan heel gewoon om aan een andere boot aan te leg[...]

Het gaat over!

5910-het-gaat-over
(Door Corry Gryn)
Hoe leg je een man uit wat de overgang betekent? Nou, ook ík waag een gok. Heren, stel u voor; je bent halverwege de [...]

Geheimtaal in de krant

5902-geheimtaal-in-de-krant
(Door Geert-Jan Laan)

In advertenties voor vooral hogere functies was het gebruik en misbruik van vaak slecht Engels in de functieomschrij[...]

Tripje Venetië

5901-tripje-veneti
(Door Frank Drion)

Al kamperend in het Oostenrijkse Karinthië, maakten we plannen om Venetië te bezoeken. Het zou vanaf Karinthië niet[...]

Het IJsselmeer

5894-het-ijsselmeer
(Door Ronald Sørensen)
Omdat we vaak in het buitenland zeilden, gingen we bijna vergeten hoe mooi ons eigen land is. Nederland heeft twee heerl[...]

Kleur in je interieur

5893-kleur-in-je-interieur
(Door Corry Gryn)

Las net een stukje op internet over kleuren in je interieur. Vooral wit, blauw en lavendel is ‘de trend’ van nu. B[...]

Geflest

5882-geflest
(Door Ronald Sørensen)

Op een avond vertelde een opstappende collega in het café 'Hollands Glorie' in Durgerdam, dat de Amsterdamse politie he[...]

Social media

KOPSTOOT

Van een hele klas keerden vier leerlingen terug

(Door Hans Roodenburg)

De Stichting Loods24 en Joods Kindermonument kunnen nog wel even doorgaan met het plaatsen in Rotterdam van zogenoemde Stolpersteine. Dat gebeurt op verzoek. In de Tweede Wereldoorlog zijn er ruim 100.000 Joden in Nederland door de nazi’s vermoord. Vandaag en morgen worden er weer 35 Stolpersteinen geplaatst in Rotterdam.

Na Amsterdam en Den Haag was Rotterdam met circa 13.000 Joodse inwoners de derde stad met de meeste Joodse inwoners aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Van hen zijn er bijna 10.500 Rotterdammers vermoord in de nazikampen. Het merendeel woonde in het oude gebombardeerde centrum.

Vanaf het uitbreken van de oorlog werd de Joodse gemeenschap geconfronteerd met allerlei maatregelen. Volgens de site van de Stichting Loods24 moet men denken aan Joodse kinderen die naar eigen scholen moesten, het dragen van de Davidsster en borden met opschriften als ‘Joden niet gewenscht’ of ‘Voor Joden verboden’, die de Joodse inwoners van de stad steeds verder uitsloten.

De in totaal 35 Stolpersteine worden in deze dagen geplaatst in het trottoir voor huizen waar ooit Joodse Rotterdammers hebben gewoond. Het was hun laatste officiële woonadres. Iedere plaatsing is bijzonder want het gaat over mensen die ergens in Rotterdam hebben geleefd.

Inmiddels liggen er in Rotterdam meer dan 300 Stolpersteine. De kosten ervan zijn bijeengebracht vaak door kleine donaties van bezoekers aan het Museum 40 – 45 NU aan de Coolhaven.

Op de site http://www.yadvashem.org/ zijn namen van Rotterdammers terug te vinden.

Bijschrift foto: Van deze klas keerden vier leerlingen terug........


  • Nieuw

  • Reacties