COLUMNS

De linkse weg kwijt

6752-de-linkse-weg-kwijt
(Door Ronald Sörensen)

Op de site de met belastinggeld betaalde propaganda site JOOP (alleen lezen als je een sterke maag hebt) huilt de lijstrekker van de Peveda in onze stad krokodillentranen, omdat Joost Eerdmans vertelde de wildgroei van shisa-lounches, halalslagers, kapsalons etc. in bepaalde wijken tegen te gaan door de Vestigingswet uit de mottenballen te halen.

Die wet is ooit ingevoerd om te zorgen voor adequate scholing van winkeliers. Van een kapper mag worden verondersteld dat hij of zij kan knippen, en van een slager mag worden verwacht hygiëne in acht te nemen en enige warenkennis te bezitten. Daarnaast gaf het een stadsbestuur een instrument om bepaalde zaken niet op een bepaalde plek te laten beginnen. Zo mogen (nog steeds niet) koffieshops niet binnen een bepaalde nabijheid van een school liggen en kunnen apotheken over de stad worden verspreid. Een heerlijke wet dus voor linkse stadsbestuurders, die zich zo naar hartenlust met alles en nog wat kunnen bemoeien.

De zgn. neoliberale golf van de 21e eeuw maakte een einde aan die zo typisch linkse regelwet! Voortaan werd niet meer naar papiertjes gevraagd en mocht iedereen zich overal naar vrijheid en blijheid vestigen. Weg bemoeizucht van de plaatselijke overheid en werd de vestigingswet in 2007 onder Balkenende III (geen PvdA !) officieel afgeschaft!

De gevolgen bleven niet uit. In de grote steden rezen de belwinkels als paddenstoelen uit de grond. Logisch, in de wijken waar ze ontstonden had niet iedereen een telefoon om mee naar het buitenland te bellen en vertrouwde men bij aanschaf van een nieuwe telefoon meer op mensen met dezelfde culturele achtergrond. Soms stonden meer dan drie à vier belwinkels naast elkaar, die merkwaardigerwijs elkaar niet wegconcurreerden. Uiteindelijk valt dat op en ontstond het vermoeden van witwaspraktijken; dus ging de FIOD beter controleren. Een vermoeden dat waarschijnlijk bevestigd werd door de dagelijkse praktijk, want daarna ontstonden vele andere soorten winkels, zoals shoarmatenten, halalslagerijen, nagelstudio’s en kapperszaken waarin soms zelfs geen stoelen stonden. Op dit moment zijn shisha-lounges (waterpijp-zaken) erg populair.

Nu zou je verwachten dat met name de linkse partijen toch wat meer grip willen hebben op de vestiging van vele zaken in de wijken waar zij de meeste stemmen halen: Zij zijn uit principe sowieso voor meer grip van de overheid op het bedrijfsleven. Niets is minder waar, want de proefballon van Joost is massaal afgeschoten door zich links noemende politici als Barbara de lijsttrekker (dapper!) van de Peveda in onze stad.

Ik denk dat Joost ook het woord halalslagerij niet had moeten gebruiken, want na het woord “halal” volgde de linkse stuip oftewel de geconditioneerde reflex:”Oh, ze willen het die arme moslims weer moeilijk maken en die moeten geholpen worden, want dat kunnen ze zelf niet” Want ook in deze is links volkomen van het oorspronkelijke linkse pad afgedwaald.

In mijn tijd waren die partijen namelijk nog zeer argwanend ten opzichte van geloof. Logisch voor iedereen die zich in de linkse Marxistische en Leninistische wortels heeft verdiept (geloof is opium van/voor het volk) Maar wat geloof betreft geldt in die kringen nu ook het liberale credo “vrijheid –blijheid” merkwaardigerwijs. Zonder enige aarzeling neemt men het op voor vrouwenonderdrukking, kinder – en dierenmishandeling, geloofsdwang, antidemocratische scholing etc.etc.

Nogmaals, uiterst merkwaardig omdat de oorspronkelijke afkeer van geloof te maken had met de politieke indoctrinatie, die daar mee gepaard ging! De dominee en de pastoor gaven kiesadviezen en mede daardoor stemden het gros van de arbeiders niet op communistische of sociaal-democratische partijen, maar volgden ze het advies van hun religieuze voorgangers. Dat is waarschijnlijk de opportunistische reden van de keuze die links nu maakt. De imams adviseren immers op hen te stemmen. De komst van islamitische partijen zou daar wel eens een einde aan kunnen maken, maar dan is het kind al met het badwater weggegooid en is de weg terug helemaal onverklaarbaar.

Al met al zien we dus dat de nieuwe lijsttrekker haar “roots” volkomen is kwijt geraakt. Ze pleit voor een liberaal standpunt en beschermt een geloof, waarvan religieuze leiders menen politieke voorkeur uit te moeten spreken. Natuurlijk heeft de lijsttrekker van de Peveda Rotterdam het recht op haar ideologisch vreemde stellingnames, maar zou ze begrijpen dat twee keer links afslaan uiteindelijk tot achteruitgang leidt?

Als Leefbaarman zou ik bijna zeggen: “Ga door op het ingeslagen pad Barbara. De kiezer zal jullie er vast bij gaan helpen.”

Lees verder

Mijn eerste sigaret

6747-mijn-eerste-sigaret
(Door Wim de Boek)
Die rookte ik als onvervalste babyboomer op de Spoorsingel, in een barre winter op het ijs. Gekregen van een ouder i[...]

Kees Korbijn in memoriam

6732-kees-korbijn-in-memoriam
(Door Jos Valster)
Op 9 oktober aanstaande is het vijf jaar geleden dat bekend Rotterdams muzikant Kees Korbijn in onze stad is overled[...]

Peter Otto 1955-2017

6721-peter-otto-1955-2017
(Door Ronald Glasbergen)
Peter Otto, geboren in Rotterdam op 19 december 1955, 'weggerukt uit het leven' in Arnhem door een hartaanval op 8 se[...]

Bar op school

6696-bar-op-school
(Door Ronald Sørensen)
Het leven van een leraar op een grote openbare scholengemeenschap voor MAVO-HAVO-VWO en TVWO in het westen van Rotte[...]

Het Nederlandse Volkslied...wat een verd

6676-het-nederlandse-volkslied-wat-een-verdriet
(Door Zettie Leeuwenburg)
Rotterdam - De schoolvakanties zijn vrijwel afgelopen, de kinderen in Nederland gaan bijna weer allemaal naar school. R[...]

Achter de toonbank 4

6668-achter-de-toonbank-4
(Door Corry Gryn)
Ik hoor u denken als u de foto bij dit stukje bekijkt:”Wat hebben koeien in vredesnaam te maken met een drogisterij?[...]

Niet alleen Zwarte Piet verdwijnt

6655-niet-alleen-zwarte-piet-verdwijnt
(Door Ronald Sorensen)
Uiteraard zal deugdzaam Nederland uiteindelijk Zwarte Piet in de ban doen. Het cultureel Marxisme, het filosofische ui[...]

Trommels langs het veld

6642-trommels-langs-het-veld
(Door Ronald Sörensen)
Aan een fysiek euvel heb ik een merkwaardige gehoorstoornis overgehouden. Alles dat op de achtergrond zou moeten blijv[...]

Rapportage over slavernijherdenking in R

6619-rapportage-over-slavernijherdenking-in-rotterdam
(Door Ronald Sörensen)
Enige tijd geleden ontstond enige commotie rond het slavernijmonument aan de Lloydkade. Wat er precies aan de ha[...]

Anti discriminatie bureau RADAR

6603-anti-discriminatie-bureau-radar
(Door Ronald Sörensen)

Al menige keer heb ik mijn mening gegeven over de volstrekt overbodige subsidie slurpende instelling RADAR. (zie onde[...]

Social media

KOPSTOOT

Rotterdam, Limpopo (Zuid-Afrika)

(door Kees Versteeg)



Ons Rotterdam is niet het enige Rotterdam. In Zuid-Afrika zijn er liefst twee plaatsen die Rotterdam heten. Een in de Oost-Kaap provincie, de ander in Limpopo, het noordelijk deel van Zuid-Afrika. Het Rotterdam in de Oost-Kaap lijkt een plaatsje te zijn waar nauwelijks iets gebeurt. Het is zo onbeduidend dat het niet eens in de Afrikaanse Wikipedia voorkomt. Er is wel een Facebook-pagina over dit Kaapse gehucht aangemaakt, maar na het plaatsen van drie berichten is de maker opgehouden. Er vindt een Mountainbike evenement plaats op 31 augustus, voor wie er naartoe wil.


Rotterdam, Limpopo is heel andere koek. Wie Wikipedia ‘deursoekt’ vindt:


‘Rotterdam, Limpopo is 'n nedersetting in die ooste van die Limpopoprovinsie, Suid-Afrika. Dit val onder die beheer van die Groter Letaba Plaaslike Munisipaliteit wat onder die Mopani-distriksmunisipaliteit ressorteer.’


De ‘nedersetting’ telt minder dan 5.000 inwoners. Maar dat zegt niets over het geweld. Een nieuwsitem van SABC News op Youtube doet je huiveren. De volgende gebeurtenis vond al in 2016 plaats, maar iets zegt me dat eenzelfde geweld zich in de toekomst makkelijk kan herhalen.


Een aantal jongeren terroriseerden ouderen in Rotterdam. Nadat twee oudere vrouwen werden verkracht en beroofd, volgde er een lynchpartij met één dode. Het opgetrommelde volk duwde een brandende autoband om de nek van een 22-jarige man, om hem daarna te stenigen. Er staan gruwelijke foto’s van deze ‘mob justice’ op internet. Vijf huizen van medeverdachten werden in brand gestoken. De Zuid-Afrikaanse politie zegde toe een onderzoek in te stellen.



foto:picluck.net

  • Nieuw

  • Reacties